Kursus i Sundhedsdansk på Studieskolen

Sundhedsdansk er undervisning i, hvordan du kommunikerer med borgere, beboere eller patienter i sundhedssystemet. Kommunikation er vigtig – især når du skal hjælpe og drage omsorg for et andet menneske. På Sundhedsdansk lærer du et basis-arbejdssprog, som du kan bruge for at indgå i et arbejdsfællesskab. Du lærer også faste udtryk, fagord og forkortelser, som hyppigt bliver brugt blandt sundhedspersonale.

Vi har udviklet 3 kurser i Sundhedsdansk. Du skal starte med kursus 1.

Kursus 1

Kursus 1 er bygget op omkring relevante sundhedsfaglige emner.
Her lærer du:

• hvordan du præsenterer dig selv på en arbejdsplads
  • at kommunikere med din patient om mad og måltider
  • ord og udtryk om kroppen og symptomer
  • at instruere, vejlede og motivere sprogligt i krævende plejesituationer.

Kurset indeholder også et fokus på de mest almindelige diagnoser, fx demens, diabetes og KOL, samt de symptomer, der knytter sig dertil.

Kursus 2

Kursus 2 er et fortsætterkursus, der bygger videre på det, du har lært i kursus 1.
Her underviser vi i sundhedsfaglige emne som fx:

• vitale værdier
  • hud og sår
  • respiration
  • cirkulation.

Hvad siger du, når du fx skal måle blodtryk, temperatur og puls?
Undervisningen tager udgangspunkt i arbejdssituationer, og du kommer til at øve dig i at kommunikere som professionelt sundhedspersonale og lære, hvordan du giver råd og vejledning ud fra fx KRAM-faktorerne.

Kursus 3

Kursus 3 er til dig, som har gennemført kursus 1 og 2.
Kursus 3 er rettet mod en sundhedsfaglig jobsøgning i Danmark. Du kan få undervisning i at skrive et godt CV og en ansøgning.
Derudover øver vi jobsamtalen og de spørgsmål/svar, der typisk kommer.
Vi arbejder på, hvordan du kan formidle dine faglige og dine personlige kompetencer bedst muligt.

Hvem kan tilmelde sig Sundhedsdansk?

Du kan tilmelde dig Sundhedsdansk, hvis du har en sundhedsfaglig uddannelse eller arbejder i sundhedssektoren og er tilmeldt Danskuddannelsen på Studieskolen.
Du skal begynde på kursus 1.

Kursus 1 er for kursister på DU2 modul 3 og op - og DU3 modul 2 og op.

Det er et krav, at du kan føre en kort samtale på dansk, og du skal vide, hvordan du konstruerer spørgsmål. Du skal være indstillet på, at undervisningen primært foregår på dansk.

Hvor og hvornår?

Hvornår: Der starter nye kurser efter sommerferien 2024.
Hvor: Studieskolen, Valdemarsgade 16