Jibran: "Jeg gik i panik, når jeg skulle tale dansk. Nu taler jeg dansk, når vi har møder på arbejdet"

Studieskolen dansk
"Jeg kom til Danmark for mere end fem år siden fra Pakistan. Jeg afsluttede min ph.d. her, og nu arbejder jeg som universitetsforsker. Jeg behøver ikke tale dansk på mit job, men jeg besluttede at lære det for lidt mindre end to år siden. Jeg ville gerne lære mere om dansk kultur.

Jeg havde lært noget dansk på en anden skole, men jeg var ikke særlig glad der. Så anbefalede en af mine venner Studieskolen. Jeg tænkte, at jeg lige ville prøve det - og jeg kan godt lide det! Jeg har gået her lige siden!

Jeg er imponeret over systemerne på Studieskolen. Online-platformene fungerer godt, og jeg kan især godt lide, hvordan jeg kan tjekke og rette mine grammatikopgaver online.

Lærerne er meget hjælpsomme, og det sociale aspekt er også godt. Jeg har fået nye venner, som jeg møder og øver dansk med uden for klassen.

Det kan være ret stressende at være akademisk forsker. Derfor bruger jeg danskundervisningen til at stresse af. Jeg ser mine venner og nyder studiemiljøet.

Jeg har gået på almindelige hold og også et hold, der fokuserer på samtale. Det hjalp mig meget. Lige siden har jeg været motiveret til at tale mere og mere dansk - hvis du ikke taler sproget, lærer du det ikke!

Jeg prøver at tale mere dansk på arbejdspladsen nu. Jeg er glad for, at jeg tit næsten kan følge møderne på dansk og nogle gange også svare og diskutere ting kort på dansk.

Jeg er tilfreds med alt det, jeg har lært på Studieskolen. Tit bliver jeg forbavset over, hvor meget dansk jeg faktisk kan tale og forstå nu."