’FVU giver mig nye muligheder i Danmark’

Sher Singh går til FVU-dansk på Studieskolen. Han synes, det er spændende at lære nye ord og blive bedre til dansk. Han har også en langsigtet plan: At tage erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent.

Sher er en af de mange kursister på Studieskolen, som har valgt at benytte det gratis uddannelsestilbud FVU. En bestået FVU-eksamen kan bruges til at søge om optagelse på en erhvervsuddannelse. Og så lærer man samtidig en masse dansk, der er supernyttigt i hverdagen.

Sher går til FVU om formiddagen to dage om ugen. Om aftenen arbejder han som kok på en indisk restaurant. Kollegerne er danske, og Sher taler dansk med dem, når han er på arbejde.

Derhjemme taler Sher sit indiske modersmål himalay med sin kone og deres to sønner på 18 og 19 år. Familien kom til Danmark fra Indien i 2013, og sønnerne går nu i gymnasiet. At uddanne sig ligger til familien.

Og Sher har faktisk gået på sprogskole i flere år, mens han har boet i Danmark. Han har taget Danskuddannelse 2 færdig. Alligevel vil han stadig gerne lære endnu mere dansk. Han er særligt tilfreds med at blive bedre til at forstå og skrive dansk. Faktisk er Sher så glad for FVU, at han nyder at bruge to formiddage om ugen på at komme til klasseundervisning og træne stavning, ord, grammatik, sætninger og meget mere. Og han ville gerne gå endnu mere i skole. Det kan heldigvis hurtigt blive til virkelighed, når Sher søger ind på uddannelsen til social- og sundhedsassistent.

Hvad er det bedste ved at gå til FVU?

”Det bedste ved FVU er, at jeg kan forstå ting uden en ordbog,” fortæller Sher. Det skyldes, at Sher har lært mange flere danske ord og flere sætningstyper, end han kendte i forvejen. Sher er også blevet endnu bedre til at bruge de ord, han allerede kendte. FVU har på alle måder gjort ham bedre til at kommunikere på dansk.

Hvad ville du anbefale andre udlændinge i Danmark at gøre?

”Jeg ville anbefale FVU”, fortæller Sher. ”Det er en rigtig god måde at lære dansk grammatik. Man kommer også til at lære mange nye ord, og så bliver man selvfølgelig bedre til dansk udtale.”

Og så tilføjer Sher, at det er en rigtig god idé at læse avis og lytte til dansk i radioen.

Vil du også lære mere dansk med FVU? Så book tid til en samtale.

Book tid

Kontakt os for at høre mere

Ring eller skriv til os, vi er klar til at hjælpe dig.