Cambridge English i indskolingen - Cambridge English Young Learners (YLE)

Cambridge English til indskolingen og mellemtrinnet kaldes YLE i daglig tale, det står for Young Learners English.

YLE er inddelt i tre niveauer:

• Starters
  • Movers
  • Flyers

Alle niveauer har fokus på udvikling af alle sprogfærdigheder: tale, læse, lytte og skrive, og de indeholder relevante emner og sjove og aktivitetsbaserede opgaver. Klik her for at læse mere om niveauerne.

Hvilke krav er der til timeantal? Skal det være tilvalgsfag, eller kan det integreres i den almene undervisning?
Skolen kan selv bestemme, om man vil bruge Young Learners som en integreret del af den almene engelskundervisning, eller om man vil oprette et tilvalgsfag. Systemet er meget fleksibelt og kan integreres, så det passer bedst på ens skole.

Hvilket materiale skal eller kan man bruge?
Der eksisterer meget godt materiale – både bøger og websites/portaler – og for lærerne er det lige til at gå til, se fx her.

Hvis skolen vil integrere YLE i den almene undervisning, så indeholder materialerne mange forskellige aktiviteter, så skolen kan leve op til Nye, Forenklede Mål fra Undervisningsministeriet og til skolens egen målsætning for målstyret undervisning.

Hvis I er interesserede i at få tilsendt gratis undervisningsmateriale, så skriv til vores samarbejdspartner, Lizz Osborne, fra Cambridge University Press.

Hvilke krav er der til lærerens kompetencer?
Der er ingen formelle krav til underviserne, så engelsk som linjefag er tilstrækkeligt.

Niveauer
Jeres skole kan tilbyde Cambridge English undervisning på alle klassetrin i indskolingen. Som skole kan du vælge et eller flere af niveauerne til brug i indskolingen. Som tommelfinger regel vil niveauerne passe til følgende klassetrin, men det kan variere fra skole til skole:

2.-3. klasse: Starters
Klik her for at læse om Starters.
Niveau i Den europæiske referenceramme: Begynder

3.-4. klasse: Movers
Klik her for at læse om Movers.
Niveau i Den europæiske referenceramme: A1

5.-6. klasse: Flyers
Klik her for at læse om Flyers.
Niveau i Den europæiske referenceramme: A2

Vil du være med i Cambridge English Young Learnes?

Stine Lema

Stine Lema er udviklingskonsulent i le:v:el. Hun er sprogcoach og har i et tæt samarbejde med Christoph Schepers videreudviklet og arbejdet med sprogcoaching i de senere år. Hun er kursusleder på flere af le:v:els kurser og arbejder med produktudvikling og markedsføring.
Desuden arbejder Stine med Cambridge English i gymnasierne, hun er mundtlig Cambridge-eksaminator og har undervist i engelsk i England og på Studieskolen. Derved har hun stor både sproglig og faglig ekspertise inden for engelsk.
Hun er uddannet i voksenpædagogik og kultur- og sprogmødestudier fra Roskilde Universitet og Macquarie University, Sydney.

Vis mereVis mindre