Læs mere om, hvad du kan bruge FVU-dansk til, og hvad du lærer

Hvad lærer du på FVU-dansk?

På FVU-dansk bliver du:

• bedre til at stave på dansk
  • bedre til at formulere dig skriftligt
  • bedre og hurtigere til at læse dansk

FVU-dansk består af 4 trin. Vi vejleder dig, inden du starter på FVU-dansk, så vi er sikre på, at du kommer på det rigtige trin.
Efter hvert trin er der en officiel trinprøve, og du får et prøvebevis, hvis du består prøven.

Trin 1: Vi læser og skriver, enkle og relevante tekster.

Trin 2: Vi læser forskellige typer relevante tekster og skriver længere tekster med udgangspunkt i din hverdag.

Trin 3: Vi læser mere avancerede tekster – også faglige og skriver længere argumenterende tekster.

Trin 4: Vi læser avancerede tekster især faglige tekster og arbejder med at fremlægge faglige problemstillinger både mundtligt og skriftligt.

Er FVU-dansk for dig?

FVU-dansk er for dig, som gerne vil blive bedre til at læse, skrive og stave dansk.

Du skal kunne lidt dansk i forvejen. Du kan for eksempel:

• være godt i gang med en danskuddannelse. Du kan sagtens kombinere FVU og danskuddannelse på samme tid
  • have afsluttet en danskuddannelse, også DU3
  • holde pause fra din danskuddannelse
  • have taget Prøve i Dansk
  • have boet i Danmark i nogle år

Hvis du vil videreuddanne dig, er en FVU-prøve også en god idé.

Du skal have et dansk cpr-nummer for at tage et FVU-kursus.

Hvad kan du bruge FVU-dansk til?

Du har brug for at læse og skrive dansk i mange situationer, både på arbejde og hjemme.
Med FVU-dansk bliver du bedre til at:

• læse og skrive e-mails og sms’er
  • udfylde skemaer og papirer
  • læse vejledninger
  • skrive på sociale medier
  • læse og forstå aviser
  • hjælpe dine børn med lektierne

Når du er færdig med trin 2, kan du bruge det til at søge om permanent opholdstilladelse.
Prøven efter trin 4 svarer til prøven i dansk i 9. klasse. Du kan bruge din prøve til at søge om dansk statsborgerskab.
Hvis du vil søge ind på en erhvervsuddannelse, fx SOSU-uddannelsen, så skal du have FVU-dansk trin 4 og FVU-matematik trin 2.

Kontakt os for at høre mere

Ring eller skriv til os, vi er klar til at hjælpe dig.