Hvad skal midters bruges til?
Midters giver et afbræk, et metodeskift og en god variation, der tilfører ny energi i undervisningen.
Midters skal:
- Få deltagerne til at grine og være aktive sammen
- Bruge sproget (og hjernen) på en anden måde
- Gerne være fysiske (op af stolen)
- Give deltagerne lyst til at bruge sproget aktivt
- Modvirke deltageres hæmninger og forbehold
- Skabe variation og afveksling og tilføre ny energi
Desuden kan de:
- Repetere og fordybe et nøgleområde
- Forberede et emne på en afslappet og legende måde
- Terpe emner uden at man oplever det som monotont
Hvordan gør du?
- Vælg helst øvelser, du selv synes er sjove – ellers er det svært at motivere deltagerne
- Forklar, hvorfor øvelsen giver mening for dig (og for dem)
- Giv en kort og klar forklaring af legen eller øvelsen – men sørg for at den ikke bliver for lang
- Accepter modstand: tit er det kun et tegn på usikkerhed, så vær venlig, men insisterende
- Tving ikke nogen til at være med: det er i orden, hvis en deltager gerne vil springe en enkelt øvelse over
- Sørg for passende længde og tempo i øvelsen: den må ikke være kedelig og langtrukken
- Af samme grund: ret venligt og sparsommeligt – på den anden side giver mange ”midters” en god mulighed for individuel feedback
Rigtig mange midters kan også bruges til at starte en undervisningsgang eller som afrunding - eventuelt med en lille variation.