Hvad skal starters bruges til?
Alle deltagere kommer et andet sted fra og skal varme op – lige som til gymnastik.
Starters skal:
- give en god start på undervisningen
- ryste deltagerne sammen
- give en fælles basis
- give deltagerne lyst til at bruge sproget aktivt
- nedbryde deltagernes hæmninger og forbehold
- give en god begyndelse
Desuden kan de:
- give en kort repetition af stoffet fra sidste gang
- fordybe nøgleområder
- forberede dagens indhold på en afslappet og legende måde
- fylde den første tid, hvor enkelte deltagere stadig kommer på en meningsfuld måde
Hvordan gør du?
- Vælg helst øvelser, du selv synes er sjove – ellers er det svært at motivere deltagerne
- Forklar, hvorfor øvelsen giver mening for dig (og for dem)
- Giv en kort og klar forklaring af legen eller øvelsen – den må ikke blive for lang
- Accepter modstand: tit er det kun et tegn på usikkerhed, så vær venlig, men insisterende
- Tving ikke nogen til at være med: det er i orden, hvis en deltager gerne vil springe en enkelt øvelse over
- Sørg for passende længde og tempo i øvelsen: den skal varme op og sætte i gang – ikke være kedelig og langtrukken
- Af samme grund: ret venligt og sparsommeligt – på den anden side giver mange starters en god mulighed for individuel feedback
Rigtig mange starters kan selvfølgelig også bruges midt i en undervisningsgang eller som afrunding, eventuelt med en lille variation.