Menu

Klassecoaching- Sådan får dine elever lyst til at lære sprog

Start
torsdag 7. november
Pris
kr. 2.800
Lektioner
6
Start 07.11.2024
Periode 07.11.2024 til 07.11.2024
Lektioner 6
Hold nr.: 9055-24
Underviser Stine Lema
 
Sted
Lokale
Tid tor 09.30 - 15.30
Pris kr. 2.800
Tid tor 09.30 - 15.30

Et kursus, hvor du lærer at gøre dine elever gladere for sprog
Mange gymnasielærere oplever, at eleverne ikke kan se meningen med at lære sprog.
På dette kursus lærer du, hvordan du kan give motivation og begejstring videre til eleverne. Du lærer at motivere eleverne til selv at tage ansvar for at lære sproget, og du vil opleve, hvor befriende det kan føles at give noget af ansvaret videre og - ikke mindst - at eleverne tager ansvaret. Du vil blive overrasket over, hvor meget du kan forandre i undervisningen, og hvor meget dine elever i virkeligheden kan selv.

Hvordan du motiverer eleverne
Kurset forener viden inden for motivationsforskning og læringsforskning, så du bliver opdateret på din egen viden om, hvad der motiverer et menneske, når man lærer.
På kurset tager vi de væsentligste elementer fra sprogcoaching i koncentreret form.
Vi arbejder med ressourcer og potentiale: hvordan kan du støtte eleverne gennem samtaleøvelser, hvordan kan du hjælpe dem med at finde ressourcer, som passer til dem, og som de synes er sjove at arbejde med.
Dine elever skal lære at sætte deres egne mål for sproglæringen, de skal lære at finde ressourcer, og de skal arbejde selvstændigt med dem.
Metoden er afprøvet og har vist, at mange elever oplever det som en befrielse og glæde, at de får lov selv at vælge nogle områder, som de skal arbejde selvstændigt med. De bliver gladere for at arbejde med sproget, de får lyst til at arbejde med det, og derfor er de mere engagerede både i undervisningen og udenfor.
På kurset får du en masse praktiske øvelser, hvor du selv skal arbejde med nogle af værktøjerne. Der er tid til, at du tilpasser øvelserne og laver din egen version, så du kan bruge dem med dine elever på lige præcis den måde, der passer dig bedst.

Kursusdagen
Dagen er bygget op i tre dele.
Vi starter med en kort introduktion til, hvordan hjernen fungerer i læringsprocesser, og hvad der motiverer elever til læring. Specielt i gymnasiet, hvor læring ofte ikke er helt frivillig, skal man ikke kun kigge på indre motivation, men også på, hvordan vi som lærere kan øge motivationen for sproglæring hos den enkelt elev.
Anden del består af praktiske øvelser. Du skal selv afprøve at sætte mål for din egen læringsproces, og du kommer til at bruge de værktøjer, du senere skal bruge med dine elever. På den måde får du stor forståelse for, hvad eleverne skal, og hvad der støtter dem og ikke støtter dem.
I tredje del kigger vi på, hvordan du kan støtte og vejlede eleverne. De skal selv lave en konkret arbejdsplan, og de skal opdeles i små grupper. De bliver hinandens "sprogpartnere", som skal holde hinanden fast på arbejdsplanen, så de overholder den. Du får handouts til din egen undervisning, og du får nogle konkrete og afprøvede lektionsplaner, der viser, hvordan du kan gøre det. Du får tid til at tilpasse opgaver og undervisningsplaner i samarbejde med de andre på kurset, så metoden kan bruges direkte i din undervisning.
Sidst på dagen arbejder vi med, hvordan du konkret kan gå videre.

Målgruppe: Alle undervisere fra et sprogfag i grundskolen, gymnasiet eller voksenundervisning.

Din underviser
Din underviser vil enten være Christoph Schepers eller Stine Lema - eller dem begge to.
Christoph er uddannet sproglærer og coach og har arbejdet med fremmedsprogsdidaktik siden 1995. Han er chefkonsulent i Studieskolens kompetencecenter for anvendt sprogdidaktik le:v:el og har været leder af flere europæiske udviklingsprojekter om udvikling og implementering af sprogcoaching i fremmedsprogsundervisning.
Stine er udviklingskonsulent i le:v:el. Hun er sprogcoach og har i et tæt samarbejde med Christoph Schepers videreudviklet og arbejdet med sprogcoaching i de senere år. Hun er kursusleder på flere af le:v:els kurser og arbejder med produktudvikling.
Desuden arbejder Stine med Cambridge English i gymnasierne, hun er mundtlig Cambridge-eksaminator og har undervist i engelsk i England og på Studieskolen. Derved har hun stor både sproglig og faglig ekspertise inden for engelsk.
Hun er uddannet i voksenpædagogik og kultur- og sprogmødestudier fra Roskilde Universitet og Macquarie University, Sydney.
Afmeldingsfrist: 10 dage før kursusstart.

Stine Lema

Stine Lema er udviklingskonsulent i le:v:el. Hun er sprogcoach og har i et tæt samarbejde med Christoph Schepers videreudviklet og arbejdet med sprogcoaching i de senere år. Hun er kursusleder på flere af le:v:els kurser og arbejder med produktudvikling og markedsføring.
Desuden arbejder Stine med Cambridge English i gymnasierne, hun er mundtlig Cambridge-eksaminator og har undervist i engelsk i England og på Studieskolen. Derved har hun stor både sproglig og faglig ekspertise inden for engelsk.
Hun er uddannet i voksenpædagogik og kultur- og sprogmødestudier fra Roskilde Universitet og Macquarie University, Sydney.

Vis mereVis mindre

Klassecoaching- Sådan får dine elever lyst til at lære sprog

7. november - 7. november

Tilmeld