Debat om film: Les enfants du paradis

23. april 2022

Se filmen Les enfants du paradis – og tal med om den

Kan du lide fransk film? Vil du lære den franske kultur bedre at kende igennem film? Er du nysgerrig på forskellige aspekter af den fransktalende verden? Kunne du tænke dig at få mulighed for at bruge og forbedre dit fransk?
Hvis du kan svare ja til disse spørgsmål, så kom og se en fransk film og deltag i den efterfølgende debat. Alle er velkomne.

Kamel Benkaaba underviser i fransk på Studieskolen og i film og filmhistorie på Københavns Universitet. Han præsenterer filmen på letforståeligt fransk og udpeger vigtige steder og elementer i filmen, som du bør bemærke.

Efter filmen går debatten i gang.
Du kan vælge at debattere på fransk eller på dansk. Vores fokus er de aspekter, som Kamel Benkaaba har introduceret før filmvisningen. Debatten giver plads til din personlige mening om filmen og dens temaer.

Les enfants du paradis (Paradisets børn) (1945) er en kultfilm af Marcel Carné og manuskript af Jacques Prévert, og hvis du ikke har set den endnu, så er det nu, at du har chancen. Den er lang, men den er legendarisk og har påvirket mange filmskabere. Den er af mange kaldt verdens bedste film. Hvordan kan det være? Kom og se med – og diskuter filmens kvaliteter efterfølgende.

Filmen er produceret under store vanskeligheder under 2. verdenskrig, men foregår i 1820-erne i Paris. Det er en særpræget historie om kærlighed, ambition og valg. Titlen refererer til et teaters galleri, som er befolket af de fattigste, men også særdeles medlevende publikummer fra underklassen. Filmens omdrejningspunkt er kurtisanen Garance og hendes fire tilbedere, mimikeren Baptiste Debureau, skuespilleren Frédérick Lemaître, tyven Pierre François Lacenaire og aristokraten Édouard de Montray.

Husk en lille madpakke, da vi desværre ikke kan servere mad – og vi har en lang filmdag sammen.

Det foregår:
lørdag 23. april 2022 kl. 10.00-14.30

Vi sender en mail med præcist lokale nogle dage før.

Det er gratis, tilmeld dig nedenfor.