Hvordan fejrer vi din fødselsdag i Danmark?

25. april 2023

Det korte svar er: Det gør vi slet ikke. Vi forventer da, at du klarer det selv! Men fødselsdag er én ting for voksne. Og for børn er det heldigvis noget heeelt, helt andet. Læs med her, hvis du vil være klar til at opleve ægte dansk kultur, når du og dine børn fylder år i Danmark.

Danske børnefødselsdage - masser af fest, glæde og ritualer

Lad os starte med det allerbedste. En typisk dansk børnefødselsdag består nemlig af en masse små ritualer, som tilsammen skal give barnet oplevelsen af at være betydningsfuld og elsket.

Sange og musikinstrumenter

Gæsterne synger en fødselsdagssang, som barnet får lov at vælge. Og hvis barnet vælger ”den med instrumenterne”, skal alle deltagere imitere det musikinstrument, barnet vælger. Her må man gerne være gakket! Bagefter får barnet lov at puste lysene ud på kagen. Det kan fx være en stor brunsvigerkage formet som et menneske med slik på toppen og lakridsbånd som hår. Vi kalder det for en kagemand eller en kagekone.

Hjemme, i børnehaven eller professionelt event?

Man kan enten invitere barnets legekammerater med hjem eller fejre barnet i børnehaven. Det aftaler man med personalet. Det er forældrene, som sørger for lidt at spise i begge tilfælde. Nogle børnehaver har sukkerrestriktioner for at sikre, at børnene får en sund og varieret kost, selvom de deltager i masser af fødselsdage året rundt. Det er man nødt til at respektere. En tredje mulighed er at holde børnefødselsdag ude i byen fx på et museum, i en svømmehal, i et legeland osv. med personale til at arrangere forskellige aktiviteter for børnene.

Når sangen er sunget og lysene pustet ud, er det tid til at åbne gaver. Mange forældregrupper aftaler med hinanden, hvad gaverne må koste, så alle kan være med uden at sprænge budgettet. Nogle børnehaver har tradition for at give en gave. Det kan fx være en t-shirt, som alle barnets kammerater har tegnet på.

Fødselsdage for voksne i Danmark - ikke nær så festligt

Vi må indrømme, at fødselsdage for voksne er en smule mindre spændende. Der er ikke så mange traditioner, men der er én ting, du skal vide om fødselsdage på en dansk arbejdsplads: Når du har fødselsdag, er det dig, som skal have noget lækkert med til kollegerne! Ikke omvendt.

Runde fødselsdage er noget særligt

Vi kalder det for ‘en rund fødselsdag’, når din alder kan deles med ti. Og disse fødselsdage plejer man at fejre med en lidt større fest for familie og venner. Også på arbejdet kan det være, at der bliver holdt en lille reception arrangeret af chefen eller af dig selv.

Der findes også ’halvrunde’ fødselsdage, som bliver fejret ekstra fint. Det er især 25 år og 75 år. En 18-års fødselsdag er også noget helt særligt, som mange fejrer med en stor fest. Men 21 år er som regel bare en almindelig fødselsdag.

Vi har desuden en gammel dansk tradition for at holde taler og skrive sange til hinanden, når vi kommer til en stor fødselsdagsfest. Traditionen har været ekstremt populær, og den er måske lidt på retur. Men det er en tradition, som stadig findes i store dele af det danske samfund.

Danske ord med ’fødselsdag’

Og så får du lige fire danske ord med fødselsdag, som fortæller endnu mere om dansk kultur.

Fødselsdagsflag

Et fødselsdagsflag er bare det danske flag, også kaldet Dannebrog. Det kan være lavet af papir eller stof. De allermindste fødselsdagsflag af papir bruger vi til at pynte kagen med. I Danmark behøver man ikke være nationalist eller have en bestemt politisk holdning for at bruge fødselsdagsflag. Stort set alle gør det.

Fødselsdagsbarn - men ikke ’fødselsdagsvoksen’

Et fødselsdagsbarn er et bare et barn, som har fødselsdag. Det gælder kun den dag, man har fødselsdag. (Dagen efter er man altså bare et almindeligt barn igen!) Sjovt nok siger vi fødselsdagsbarn, men vi siger ikke ’fødselsdagsvoksen’. Det hedder nemlig ’fødselar’.

Fødselar

En fødselar er en person, som har fødselsdag. Det kan lyde lidt sjovt eller gammeldags, men danskerne vil med garanti blive imponeret af dig, hvis du bruger ordet.

Fødselsdagshilsen

I gamle dage var en fødselsdagshilsen et fysisk kort. Fortrykt eller håndskrevet. Nu er det som regel bare en SMS eller en besked på Facebook. Det vigtigste er dog stadig det samme. Nemlig ordene: ”Tillykke med fødselsdagen! Jeg håber, du får en rigtig dejlig dag.” Og hvis solen skinner, plejer danskerne at sige, at det er, fordi fødselaren har opført sig godt i løbet af året, der er gået. Så man kan faktisk godt tilføje: ”Tak for det dejlige solskin, som du har sørget for!”