Depositum

Før du kan starte til dansk, kan din kommune kræve, at du skal betale et depositum på 2.000 DKK.
Du kan få depositum tilbagebetalt, hvis du overholder tidsrammen for depositum.

BETAL

Du kan ikke få dit depositum tilbage, og du kan ikke skifte sprogcenter, før du er færdig med et modul.

Reglerne for depositum er bestemt af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge. Depositum tilhører din kommune, indtil du har bestået modulet inden for tidsrammen.

Her kan du læse reglerne for depositum.

• Det er din kommune, som bestemmer, om du skal betale depositum.

Du skal betale depositum, hvis du er:

• Familiesammenført efter EU-lov
    • Arbejdstager (har opholdstilladelse i Danmark gennem arbejde)
    • Medfølgende ægtefælle til arbejdstager
    • Studerende
    • EU-statsborger
    • Dansk statsborger

Du skal ikke betale depositum, hvis du er:

• Familiesammenført gennem dansk lovgivning
    • Au pair med ikke-EU-statsborgerskab
    • Flygtning på forsørgelse eller integrationskontrakt

• Du kan få depositum tilbagebetalt, hvis du består modulerne inden for tidsrammen for depositum.

Tidsramme for depositum

Modul 1 - 6 måneder
    Modul 2 - 6 måneder
    Modul 3 - 7 måneder
    Modul 4 - 8 måneder
    Modul 5 - 9 måneder
    Modul 6 - 9 måneder

Hvis du ikke består modulet inden for tidsrammen, er dit depositum tabt til kommunen.
    Du kan gøre modulet færdigt, men du skal betale et nyt depositum, før du kan starte på et nyt modul.

Klik her for at læse om moduler.

• På Studieskolen har du mulighed for at gennemføre et modul mere eller mindre hurtigt.

Modul 1-3 varer 6 til 12 uger afhængig af, hvor mange dage du går til undervisning, og hvor hurtigt du ønsker at gennemføre.

Modul 4-6 kan du bestå efter 12-20 uger afhængig af din Danskuddannelse, og hvor meget tid du investerer i undervisningen og hjemmearbejde.

Du kan tale med vores sprogkonsulent til dit interview om dine behov og ønsker.

Du kan ikke skifte sprogcenter, før du er færdig med et modul.

• Du skal betale depositum før hvert modul.
    Hvis du har bestået et tidligere modul inden for tidsrammen, kan Studieskolen overføre dit depositum til næste modul.

Du kan betale depositum med betalingskort, MobilePay eller kontant.
  • Hvis du har bestået modulet inden for tidsrammen og ikke starter på et nyt modul, kan du kontakte Studieskolen og bede om at få depositum tilbagebetalt.
  • Nej, desværre. Det er ikke muligt at forlænge tidsrammen for depositum.

Kommunen giver ikke mulighed for at forlænge tidsrammen. Heller ikke hvis du bliver syg, hvis dine familiemedlemmer bliver syge, når du er gravid eller er på barsel. Du kan heller ikke få en forlængelse ved private rejser og forretningsrejser.
  • Depositum er et beløb på 2.000 DKK, som du skal betale, før du kan starte på et modul. Hvis du består modulet inden for tidsrammen for depositum, kan du få depositum tilbagebetalt.
    Depositum betales til Studieskolen, men tilhører kommunen.
    Depositum er ikke betaling for danskundervisning.

Betal depositum

Betal

Har du spørgsmål til depositum?

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til Studieskolen, hvis du har spørgsmål til depositum