Forstår det danske jobmarked bedre

Poornima forlod Indien og bosatte sig i Danmark med sin mand og søn for lidt over et år siden, fordi hendes mand fik drømmejobbet i København. Hun var stærkt i tvivl om den rette metode til sin egen jobsøgning. Men en række workshops på Studieskolen har heldigvis hjulpet gevaldigt.

Poornima Choudhary fra Indien synes, det er spændende at komme til et land, som kun har ét officielt sprog: Dansk. Så hun vidste med det samme, at hun ville lære dansk, fordi sproget kan bruges alle steder i det danske samfund. Så hun blev optaget på den officielle Danskuddannelse på Studieskolen og har bestået modul 3.

Den første wow-oplevelse var hos bageren!

Hun havde sin første wow-oplevelse hos bageren. En kunde foran hende i køen bad om en citronkage, og Poornima forstod hele sætningen: ”Jeg vil gerne have en citronkage.” Det svarede fuldstændig til, hvad hun havde øvet helt fra begyndelsen af sit danskkursus på modul 1, og hun blev meget motiveret til at lære mere.

Drømmen om et arbejde i Danmark

Poornima har 15 års erhvervserfaring fra store internationale virksomheder i Indien, hvor hun har arbejdet med markedsføring. Og hun vil rigtig gerne arbejde i Danmark. Men hun var meget i tvivl om, hvordan hun skulle nærme sig det danske jobmarked.

Studieskolen tilbyder i samarbejde med konsulenthuset Ballisager, at danskkursister kan deltage i workshops med fokus på jobsøgning i Danmark. Den mulighed greb Poornima.

”Workshoppen hos Studieskolen hjalp mig med at forstå det danske jobmarked bedre. Det handler især om at forstå, hvad der forventes fx i forhold til kultur og netværk. Jeg blev overrasket over, at det er okay at kontakte virksomheder, som man gerne vil arbejde for. Det er noget, jeg vil gøre brug af,” fortæller Poornima.

Den opringning, man går og håber på

Hun er allerede begyndt at bruge mange af de tips, hun fik på kurset. Det gælder fx måden, man opstiller et CV på. Hun har også lært at skrive en motiveret ansøgning. Det var hun ikke vant til fra Indien. Og noget kunne tyde på, at det virker, for hun er begyndt at modtage telefonopringninger, når hun sender sin ansøgning og CV.

”Jeg tror på, at jeg kan lande mit første job i Danmark meget snart,” fortæller Poornima.

Dansk til privatlivet og dansk til arbejdet

Poornima forventer, at det første job bliver et, hvor man taler engelsk. Men hun regner med, at hun en dag bliver dygtig nok til at tale dansk på jobbet.

”Jeg elsker at læse reklamerne fx i metroen, fordi jeg både lærer noget om dansk sprog og dansk kultur. Og så har jeg en professionel interesse for markedsføring. Samtidig er vi en familie, der elsker at læse, så jeg har også altid mindst to-tre danske børnebøger fra biblioteket liggende derhjemme. Min søn går i børnehave og forstår dansk, og vi elsker at læse bøger sammen hver aften både på engelsk og på dansk.”