Helle Sahl Madsen

Vi har spurgt vores undervisere, om de kan anbefale et sted, en dansk kunstner eller noget dansk kultur. Her kan du se, hvad Helle anbefaler.

Helle Sahl Madsen Studieskolen dansk
Hvad er dit yndlingssted i København?
"Jeg er efterhånden kommet til at holde meget af Sundbyvester Plads på Amager. For mange er det bare navnet på linje 5C’s endestation, mens det for mennesker, der bor i nærheden af den, er en del af deres daglige liv. Ligesom resten af Amager er den en blanding af gammelt og nyt, grimt og smukt. Den sydlige af pladsen er afgrænset af et etagebyggeri a la det gamle Østberlin, mod øst ligger nogle store gamle villaer, mod nord etagebyggeri fra 1930’erne og mod vest ligger et lavt etagebyggeri, hvor der engang var en Irma.
Der er stor forskel på pladsen afhængigt af, om det er sommer eller vinter. Om vinteren bruges den mest som busholdeplads og stoppested, og flere hundrede mennesker står hver dag frysende og venter på linje 5C, 18, 35,77, 78 og 350 S.
Når det bliver forår, begynder man også at lægge mærke til træerne, de lange bøgehække og den hyggelige legeplads, der bruges flittigt af områdets børnefamilier. Smuk er pladsen vel egentlig ikke, men det er alligevel en ganske dejlig, grøn storbyoase ved porten ind til København."

Har du en dansk yndlingsforfatter?
"Digteren og forfatteren Tove Ditlevsen gjorde et stort indtryk på mig, da jeg var ung. Hendes beskrivelser af det svære og skrøbelige liv, en ulykkelig barndom og kærlighedssorger, gjorde meget stort indtryk på mig.
Tove Ditlevsen havde sin debut som forfatter som 22-årig med digtsamlingen Pigesind, som især handler om barndommens og ungdommens sorger og udfordringer. Den selvbiografiske roman ”Barndommens gade” betød også meget for mig, og da den blev filmatiseret i 1980’erne, var jeg en stor pige, der netop var begyndt at se voksenfilm i biografen.
Der har i mange år været lidt stille omkring Tove Ditlevsen, men i de senere år er hun blevet ”genopdaget” i Danmark, og lande som England og USA er også begyndt at interessere sig for hende."