Implement Consulting: Danskkurser i virksomheden giver stærke relationer

Implement Consulting vil gerne sende et tydeligt signal, der siger ’velkommen’ til medarbejdere fra andre lande. Derfor tilbyder virksomheden sine internationale medarbejdere danskundervisning i høj kvalitet i samarbejde med Studieskolen.

Camilla og Anne fra Implement har en mission om at få deres internationale medarbejdere til at ’slå rødder’ og skabe netop det, som er supervigtigt for at lykkes i konsulentrollen hos Implement: Nemlig stærke interne relationer! Deres samarbejde med Studieskolen om danskundervisning har en positiv effekt på denne målsætning.

HR-chef Anne Livbjerg Roed fortæller: ”Vores forretningssprog i Implement er engelsk. Men det er naturligt at slå over i dansk fx ved kaffemaskinen. Og jeg vil gerne have, at udenlandske medarbejdere føler sig inkluderet og føler sig som en del af Implement på helt lige fod med deres danske kolleger. Vi vil ikke tvinge nogen til at lære dansk. Men vi tilbyder det som en gave.”

Selve kontakten med Studieskolen står HR-konsulent Camilla Oxlund Lessèl for. En af fordelene ved samarbejdet med Studieskolen er efter hendes mening, at holdene kun består af Implement medarbejdere, og at undervisningen foregår hos Implement:
”Vores konsulenter bruger rigtig meget tid ude hos kunderne. Men det er supervigtigt, at de også mærker et stærkt tilhørsforhold til Implement. Gode interne relationer er afgørende. Danskundervisningen har en positiv afsmittende effekt, og det er rigtig meget værd for os at få en medarbejder, som trives.”

Undervisningen foregår i små grupper på 3 til 5 personer inddelt efter niveau og med løbende optag. Hvis nogle er på et helt andet niveau end kollegerne, tilbydes de i stedet eneundervisning. Både ene- og gruppeundervisning varetages af Studieskolen.

Hvordan oplever medarbejderne undervisningen?

Lisa Barz arbejder som Management Consultant i Implement. Hun blev ansat i september 2022 efter at have færdiggjort sin Master på CBS. Da Lisa hørte via sine kolleger, at der var mulighed for danskundervisning i Implement, blev hun straks interesseret. I dag går Lisa til dansk en gang om ugen hos Implement. Hun får eneundervisning, fordi der ikke er et eksisterende hold på hendes niveau.

Forventer at tale dansk med kunderne om et år

”Jeg tror på, at jeg kan tale dansk med vores kunder om cirka et år. Jeg bruger tiden sammen med min lærer til at øve mig i at tale dansk. Jeg havde allerede fået en god forståelse for dansk med aftenundervisning. Derfor ville jeg gerne styrke det talte sprog,” fortæller Lisa.

Derhjemme forsøger Lisa at tale mest muligt dansk med sin danske kæreste. Selv er hun fra Tyskland, og kan desuden tale flydende engelsk og en lille smule fransk.

Vi spurgte, om Lisa har et godt tip til andre, som vil lære dansk: ”Jeg synes, man skal prøve at se danske TV-serier. Selvom man ikke forstår så meget i starten, er det en rigtig god måde at lytte til sproget på.”

Lisa vil også varmt anbefale undervisning med Studieskolens motiverende lærere. Før hver undervisningsgang sender Lisas lærer en artikel på dansk. Den bruger de som udgangspunkt for en samtale på dansk. Lisa forbereder også et lille emne, hun kan tale om hver gang. På den måde kan hun fokusere på det, hun selv interesserer sig for. Desuden gennemgår hendes lærer et grammatikemne eller et fast udtryk hver gang. Lisa oplever, at hun sammen med sin lærer kommer grundigt omkring alle de ting, som kan være udfordrende, når man lærer dansk som andetsprog.

Her kan du læse meget mere om skræddersyet sprogundervisning til virksomheder.