Vi fastholder medarbejderne med danskundervisning

Kan du forestille dig at have kolleger fra 33 forskellige lande? Det ville du have, hvis du arbejdede hos Siteimprove. Gitte Hemmingsen er HR-direktør, og her fortæller hun, hvad der skal til for at fastholde de mange internationale medarbejdere: Kurser i dansk i et tæt samarbejde med Studieskolen er en vigtig brik, fortæller hun.

”Vi oplever at der er behov for dansk, selvom vores virksomhedssprog er engelsk. En del af vores ansatte er flyttet hertil permanent. Andre er her blot for en længere periode. Og dem vil vi gerne fastholde så længe vi kan,” forklarer Gitte Hemmingsen, HR-direktør Europa.

Siteimprove hjælper virksomheder over hele verden med ansvarlig og sikker drift af hjemmesider og andre web-applikationer. Blandt andet driver hovedkontoret i København en salgsfunktion, som betjener kunder i hele verden. Det er en af grundene til, at der er behov for så mange forskellige kulturer og nationaliteter – ikke mindst i salgsteamet.

”Hvis medarbejderne lærer dansk, kan det være, de bliver her lidt længere. De slår måske lidt mere rødder. Og så er det jo sådan, at relevante tilbud, som giver værdi for medarbejderne, også styrker virksomheden,” tilføjer Gitte Hemmingsen.

Overraskende stor tilslutning

“For det første blev vi overraskede over den overvældende interesse for danskundervisningen, da vi meldte tilbuddet ud i organisationen. Vi håbede at samle et hold, men der var faktisk deltagertilslutning nok til tre hold,” fortæller Gitte.

Fordel i rekrutteringskapløbet

“Det har også overrasket os at se, hvad danskundervisningen har betydet for vores employer brand. Der er jo altid rift om de gode kandidater. Men vores rekrutteringskonsulenter fortæller mig nu, at de kan mærke stor interesse, når kandidaterne hører, at Siteimprove tilbyder danskundervisning,” afslutter Gitte.

Danskundervisning hos virksomheder

Danskundervisning hos virksomheder starter med en onlinetest af medarbejderne, hvor Studieskolen afdækker, hvilke deltagere der kan gå på samme hold baseret på deres dansksproglige niveau. Undervisningen ligger typisk efter normal arbejdstid og foregår i et mødelokale hos virksomheden en gang om ugen.

Læs mere om Studieskolens fleksible og skræddersyede løsninger til virksomheder her.