Dansk diktat var det værste og det bedste!

Kan man lære at skrive korrekt dansk, hvis man er ’selvlært’ og har boet i Danmark i flere år? Ja, det kan man. Magdalena er FVU-kursist på Studieskolen, og hendes historie kan inspirere.

Magdalena er en af dem, som har lært dansk ved at bo og leve i Danmark. Hendes modersmål er tysk, og hun kom hertil fra Østrig for 5 år siden. Hun bor i København med sin danske kæreste og deres søn på 4 år.

Magdalena sprang sprogskolen over og lærte ganske enkelt dansk ved at tale med venner, naboer og sin kærestes familie! Og hun blev endda rigtig god.

Én ting er at tale dansk. Noget helt andet er at læse og skrive.

For nylig besluttede Magdalena sig for at lære dansk skrivning og grammatik. For som hun siger: Når man har dansk familie, vil man gerne kende det danske sprog fuldt ud. Hun søgte efter et kursus og fandt FVU.

Gennem de seneste seks måneder har Magdalena derfor brugt to formiddage om ugen på at tage FVU trin 2 og 3 på Studieskolen. Her oplevede hun en lærer med ro og overblik. ”Vores lærer var rigtig god til at forstå vores forskellige behov. Hun tog materiale med til os, som passede til vores niveau. Derfor lærte vi netop de ting, vi havde mest behov for at lære, ” fortæller Magdalena.

Masser af dansk – og nye bekendte!

Selvom der var fokus på grammatik og skrivning, talte de kun dansk i timerne. At tale så meget dansk har været effektiv læring, synes Magdalena.

”Vi var en dejlig gruppe med et fint sammenhold. Vi var gode til at hjælpe hinanden og opmuntre hinanden,” fortæller Magdalena. Hun regner med at fortsætte med at have kontakt med et par stykker fra holdet, som hun blev gode venner med.

Dansk diktat gav sved på panden - og nye kompetencer.

For Magdalena har det haft stor betydning at øve dansk diktat. At lytte til danske ord og skrive dem ned var nyt for hende. Dansk diktat var bestemt ikke noget, hun syntes var sjovt eller let. Men det var netop der, hun lærte mest, og hun er taknemmelig for al den øvelse, hun har fået med sig fra FVU.

Om kort tid starter Magdalena et nyt deltidsjob, så hun har valgt at holde pause fra FVU. En af fordelene ved FVU er, at Magdalena kan komme tilbage og tage FVU trin 4, når hun er klar til det. Lige nu handler det først og fremmest om at komme godt ind i det nye job.

Magdalena anbefaler FVU til andre, som ønsker at lære dansk skrivning og grammatik. Det har hun selv opnået - og mere til!

Vil du også lære mere dansk med FVU? Så book tid til en samtale.

Book tid

Kontakt os for at høre mere

Ring eller skriv til os, vi er klar til at hjælpe dig.