Menu

Fællesskrivning

Fællesskrivning eller fælles brainstorm ved hjælp af enkle wikier

Hvordan gør værktøjet en forskel?

  • Denne skriveøvelse er også en rigtig god læseøvelse, fordi indholdet er vedkommende for læseren.
  • Involverer deltagerne.
  • Deltagerne arbejder med sproget ud over undervisningstiden.
  • Deltagerne arbejder selvstændigt med sproget.
  • Deltagerne vælger selv, hvad, de synes, er relevant.

Formål

  • Træne skrive- og læsefærdigheder.
  • Træner det aktive ordforråd omkring dagligdags emner
  • Involverer og aktiverer alle deltagere med vedkommende emner.

Forkundskaber

  • Hvis ikke man er fortrolig med en allerede eksisterende wikifunktion i et Learning Management System, kræver det en vis teknisk basisviden
  • En god og enkel, gratis udbyder er wikispaces. Den kræver et login, men man kan invitere deltagerne derfra.
  • Lettere er det at bruge den integrerede wikifunktion i et Learning Management System, for her er deltagerne allerede tilknyttet dit kursus. Som regel er den også lavet til undervisningsbrug.

Tid
10-30 minutter til at sætte wikien op.

Beskrivelse
Et eksempel i traditionelle wikier som fx wikispaces: 

  • Du sætter et emne op og inviterer deltagerne ved at skrive deres e-mailadresser. Deltagerne modtager et link med en opfordring til at deltage i det pågældende forum. Alle kan se hinandens svar og reagere på de andres svar og kommentarer.
  • Gode emner kan være:
    - Helt enkle ordforrådsøvelser på niveau A1/A2: “Hvad kan du godt lide at spise?”, “Hvad kan du godt lide at lave i din fritid?”, “Find mindst 10 ting, du har i dit køkken”  …
    - Små skriveøvelser: “Fortæl om din sidste ferie”, “Fortæl om din bedste/din værste oplevelse med …”,  “Hvad har du lavet i weekenden?”, Beskriv en dag på arbejde” …
    - Diskussionsfora, gerne som introduktion til eller i forlængelse af et emne. Som regel fungerer de bedst hvis du sætter et åbent spørgsmål op og måske også allerede lægger det første indlæg: “Synes du, det er bedst at bo i byen eller på landet - og hvorfor?”, “Hvorfor tror du, at Per (hovedperson i den lille fortælling, deltagerne skal læse) forlader sin landsby i slutningen af fortællingen?” …