Hvordan gør værktøjet en forskel?
- Denne skriveøvelse er også en rigtig god læseøvelse, fordi indholdet er vedkommende for læseren.
- Involverer deltagerne.
- Deltagerne arbejder med sproget ud over undervisningstiden.
- Deltagerne arbejder selvstændigt med sproget.
- Deltagerne vælger selv, hvad, de synes, er relevant.
Formål
- Træne skrive- og læsefærdigheder.
- Træner det aktive ordforråd omkring dagligdags emner
- Involverer og aktiverer alle deltagere med vedkommende emner.
Forkundskaber
- Hvis ikke man er fortrolig med en allerede eksisterende wikifunktion i et Learning Management System, kræver det en vis teknisk basisviden
- En god og enkel, gratis udbyder er wikispaces. Den kræver et login, men man kan invitere deltagerne derfra.
- Lettere er det at bruge den integrerede wikifunktion i et Learning Management System, for her er deltagerne allerede tilknyttet dit kursus. Som regel er den også lavet til undervisningsbrug.
Tid
10-30 minutter til at sætte wikien op.
Beskrivelse
Et eksempel i traditionelle wikier som fx wikispaces:
- Du sætter et emne op og inviterer deltagerne ved at skrive deres e-mailadresser. Deltagerne modtager et link med en opfordring til at deltage i det pågældende forum. Alle kan se hinandens svar og reagere på de andres svar og kommentarer.
- Gode emner kan være:
- Helt enkle ordforrådsøvelser på niveau A1/A2: “Hvad kan du godt lide at spise?”, “Hvad kan du godt lide at lave i din fritid?”, “Find mindst 10 ting, du har i dit køkken” …
- Små skriveøvelser: “Fortæl om din sidste ferie”, “Fortæl om din bedste/din værste oplevelse med …”, “Hvad har du lavet i weekenden?”, Beskriv en dag på arbejde” …
- Diskussionsfora, gerne som introduktion til eller i forlængelse af et emne. Som regel fungerer de bedst hvis du sætter et åbent spørgsmål op og måske også allerede lægger det første indlæg: “Synes du, det er bedst at bo i byen eller på landet - og hvorfor?”, “Hvorfor tror du, at Per (hovedperson i den lille fortælling, deltagerne skal læse) forlader sin landsby i slutningen af fortællingen?” …