Menu

Indtale lyd

Indtale en lille video- eller lydfil som lytteøvelse

Hvordan gør værktøjet en forskel?
Optagelsen er lavet af dig med fokus på deltagernes konkrete behov.
Den står til rådighed hele tiden, og deltageren kan se den igen og igen.
Se mere om, hvordan du kan arbejde med video her.

Formål

  • Træne lyttefærdigheder, ordforråd og udtale. 
  • Give svage deltagere en god mulighed for repetition. 

Forkundskaber og udstyr
Du skal kunne optage en enkel lyd- eller videofil, svarende til kørekortets moduler 3 og 4.
Det er en fordel, hvis du kan bruge en blog eller anden læringsplatform, så du kan gemme filerne. 

Tid
Det tager ikke ret lang tid at optage filen, når du har prøvet det et par gange. Det kan tage lidt tid at oploade de færdige videoer alt efter din internetopkobling.

Beskrivelse
Nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan bruge egne lyd- og videofiler: 

  • 10 sætninger:
    - En god, gammeldags ordforråds- og udtaleøvelse i digital forklædning: lav 10 sætninger, der indeholder emnets relevante ordforråd og mindst to typiske udtaleproblemer.
    - Udlever de 10 sætninger til deltagerne og gennemgå dem kort i timen.
    - Optag de 10 sætninger som en kort video- eller lydfil og læg dem til deltagerne, så de kan træne dem hjemme.
    - Du kan også forsyne videofilen med tekster og opgaver, og du kan lægge pauser ind, så deltagerne selv kan udtale og sammenligne. 
  • Dagens program:
    - Lav en kort videooptagelse, hvor du fortæller deltagerne, hvad næste times program bliver.
    - Læg videoen til deltagerne som forberedelse til timen.
    - I starten af timen udveksler deltagerne, hvad de har forstået, og hvad de forventer af timen. 
  • Mit køleskab, mit hjem, min familie osv.:
    - Lav en kort video, hvor du med udgangspunkt i dig selv introducerer et nyt emne eller supplerer et emne, I lige har gennemgået.
    - Deltagerne får videoen - enten som forberedelse hjemme, som variation i undervisningen eller som frivilligt supplement.
    - Videoen kan forsynes med tekster og opgaver efter behov. 
  • ”Hvor er vi?”:
    - Lav en lydoptagelse, hvor du beskriver det sted, du befinder dig (kan godt laves på en smartphone i brugbar kvalitet).
    - Afspil lydfilen for deltagerne i undervisningen eller læg den som hjemmeopgave til forberedelse.
    - Deltagerne skal gætte, hvor du er.
    - Denne øvelse kan udvides ved, at du beder deltagerne om at lave deres egne lydfiler – de andre skal gætte stedet. 
  • ”Hvad er det?”:
    - Man kan også beskrive ting, personer, professioner m.m., og deltagerne skal gætte, hvad/hvem det er.
    - Alt efter niveau kan deltagerne eventuelt få en liste med de ord, du beskriver. 
    - Lydfilerne kan enten bruges som variation og afslutning i undervisningen eller som supplerende øvelse hjemme.
    - Øvelsen kan have en igangsættende funktion, og deltagerne kan så lave deres egne beskrivelser efterfølgende - enten i undervisningen eller hjemme.