Menu

Optag deltagerne

Optage deltagerne i timen - og lave dit eget undervisningsmateriale

Hvordan gør værktøjet en forskel?
Deltagerne bliver deres eget undervisningsmateriale. Det øger identifikationen, da materialet og dermed undervisningen føles mere vedkommende.

Det giver også mulighed for at rette udtale og individuelle fejl hos den enkelte.
Materialet står til rådighed over en længere periode, og deltagerne kan lytte til det gentagne gange.

Formål

  • Træne tale- og lyttefærdigheder, ordforråd og udtale.

Forkundskaber og udstyr
Optagelserne kan fint laves med en mobiltelefon. Det er en fordel, hvis du kan lægge optagelserne op på en blog eller en læringsplatform.

Tid
Der er ingen forberedelsestid til dig, og du optager bare aktiviteter, der alligevel sker, men det kan tage lidt tid at oploade filerne. Ellers er der intet ekstra tidsforbrug.

Beskrivelse

  • Aftal med deltagerne, om du må optage deres gruppediskussion eller interview som lydfil. Som regel foretrækker deltagerne en lydfil, men du kan også optage det som video.
  • Diskussionen eller interviewet optager du med din mobil, diktafon eller andet og oploader derefter lydfilen.
  • Har du internet og en computer i undervisningslokalet, kan du bruge filen lige bagefter.
  • Lydoptagelsen kan så danne basis for det efterfølgende arbejde med det samme emne. Typiske opgaver kunne være:
    - Gengiv de enkelte personers holdning (hver gruppe på holdet lytter til én person).
    - Lyt opmærksomt til diskussionen og formuler tre spørgsmål til personerne.
    - Hvis stemningen i gruppen tillader det, kan man også finde væsentlige, sproglige fejl i optagelsen.
    - Hvis øvelsen er et interview, kan opgaven være at notere de væsentlige spørgsmål eller de væsentlige informationer i svarene.
  • Du kan tage optagelserne med hjem og bruge dem næste undervisningsgang
    - Til ovennævnte opgaver.
    - Til at besvare konkrete spørgsmål, du har skrevet. 
    - Til at beskrive bestemte holdninger, som du påstår, de enkelte personer har. Deltagernes opgave er så at finde ud af, hvilke påstande, der rigtige, og hvilke ikke passer.
  • Sidst, men ikke mindst, er det en enestående mulighed for at give deltagerne individuel feedback og rette deres mest væsentlige udtalefejl.
  • Nogle gange kommer der ualmindeligt gode optagelser – her kan det være værd at spørge deltagerne, om ikke du må gemme optagelserne og bruge dem på et andet kursus.

Variant
Øvelsen kan også struktureres lidt mere, og deltagerne kan øve sig på et interview, der så bliver filmet bagefter.