
Din hjerne elsker at have det sjovt!
Vi ved, at små børn lærer bedst ved at lege. Men vi glemmer måske, at det ikke ændrer sig, selvom vi bliver ældre. Alle os mennesker – børn, unge, midaldrende og ældre – lærer bedst, når vi har det sjovt!
Der er mange forskellige måder at stimulere hjernen og have det sjovt på. Den øvelse, vi deler her, er god for hjernen af flere grunde:
- Eleverne bevæger sig rundt, mens de laver øvelsen. Den fysiske aktivitet hjælper til at give en bedre kobling mellem krop og hjerne.
- Øvelsen opleves som tryg af de fleste elever. De går stille og roligt rundt og har samtaler en-til-en. Det gør også, at hjernen kan slappe mere af og dermed er bedre i stand til at lære og huske.
- Øvelsen er delt op i små opgaver, der skal løses. Og vores hjerner synes, det er meget sjovere at løse problemer end at lære ting udenad! Hver gang et lille problem bliver løst, ”belønner” hjernen med noget dopamin, som giver en behagelig følelse af balance i kroppen og dermed lyst til at fortsætte og få mere dopamin. Dopamin stimulerer også hjernens læringscenter, så det, du lærer, sætter sig bedre fast.
Denne øvelse er også sjov, fordi eleverne bruger noget fra deres eget liv. De skal planlægge aftaler baseret på deres rigtige kalender, og derfor er der en direkte brugbarhed til deres eget liv, som gør, at de nemt kan se meningen med øvelsen.
Øvelsen er god til træning – og genopfriskning
I denne øvelse træner eleverne:
- At bruge sproget dialogisk
- At lave enkle forhandlinger
- At bruge ugedage, tidsangivelser og dagligdags ordforråd
- At bruge modalverber, fremtidsformer og at bøje verber
Øvelsen kræver, at eleverne allerede er blevet introduceret til dage, klokkeslæt, modalverber og verber, der betegner de mest almindelige gøremål.
Den er rigtig god til elever på niveau A2 (8.-9. klasses niveau i andet fremmedsprog), men den kan også bruges uden forberedelse som et kort afbræk på højere niveau.
Opgaven: Lav aftaler
Opgaven går ud på, at eleverne skal lave aftaler med hinanden. Inden timen printer du en kalender ud til hver elev. Nederst på siden har vi lavet kalendere klar på engelsk, fransk, italiensk, spansk og tysk – lige til at downloade og printe ud. Eleverne kan også bruge deres egne kalendere på fx telefonen, men det giver meget bedre fokus kun at have et papir at forholde sig til.
- Uddel kalenderne i klassen.
- Bed eleverne udfylde dem med de planer, de allerede har. De skal selvfølgelig skrives på målsproget. Fx ”cinema”, ”handball” osv., hvis målsproget er engelsk.
- Når eleverne har udfyldt deres egne aftaler, skal de op at stå. Hver elev tager sit papir og en blyant og går så rundt og laver aftaler med så mange som muligt. Aftalerne skal være realistiske, dvs. Maja kan godt gå i biografen med både Ahmed og Anna, men hun kan ikke både gå i biografen og spille håndbold på samme tid. Men aftalerne er selvfølgelig ikke bindende i virkeligheden!
- Eleverne skal have mindst en aftale per dag, og de må ikke have mere end én aftale med den samme elev.
- Efter ca. 10 minutter stopper du øvelsen.
- Du samler op ved at bede de enkelte elever fortælle om mindst en aftale. Bed derefter den person, eleven har lavet aftalen med, om at bekræfte, at tidspunkt og dag passer. Gør det på en legende måde. I en stor klasse kan du nøjes med at tage nogle elever ud.
Øvelsen tager ca. 15-20 minutter
Nedenfor kan du downloade kalendere på de forskellige målsprog – lige til at printe.