Romy og Hedda er samtalevenner

06. december 2023

De er ikke jævnaldrende. Og de har ikke samme kultur eller modersmål. Men de nyder hinandens selskab. Og så hjælper de hinanden med stort og småt - især med sprog. Hvor mødtes de? På Studieskolen selvfølgelig.

Romy er fra Tyskland og har boet i Danmark i 4 år med sin tyske mand. De bor her, fordi de elsker Københavns rige byliv, som samtidig er tæt på naturen. Og så kan man endda bade i havnen! Under coronaperioden besluttede Romy at lære dansk på et online hold med høj progression. Hun bestod den afsluttende Prøve i Dansk 3 for to år siden. Men Romy ville lære mere.

Et samtalekursus førte til sprogcoaching og åbnede nye døre

Selvom hun var blevet dygtig til dansk, følte Romy, at der manglede noget ekstra. Hun ønskede at komme tættere på den danske kultur og føle sig mere hjemme i Danmark. Så for cirka et år siden tilmeldte hun sig et samtalekursus på Studieskolen. Der fik hun tilbud om at prøve sprogcoaching, hvor man som kursist får individuel rådgivning om sin egen sprogindlæring. Romy fortalte sprogcoachen, at dansk kultur mest var noget hun kendte i teorien, fordi det er svært at komme i kontakt med danskere i hverdagen. Sprogcoachen tilbød hende at finde en god dansk samtaleven.

Og her kommer Hedda ind i billedet.

Hedda er dansker. Hun gik på pension for 8 år siden. Hun har altid været glad for sprog. Derfor tog hun en sproglig studentereksamen og arbejdede et år som au pair i Frankrig efter gymnasiet. Hedda forstår stadig fransk, selvom hun ikke bruger det så ofte. Men for cirka to år siden besluttede Hedda at lære grønlandsk, fordi hun har boet i Grønland i 1970’erne og flere gange siden har arbejdet i Grønland som sygeplejerske. Nu lærer hun grønlandsk på Studieskolen på niveau 3 og har en flot grønlandsk udtale.

Hedda og Romy har været samtalevenner i et år.

De blev matchet med hinanden via Studieskolens sprogcoach, fordi de har mange fælles interesser heriblandt kunst og kultur, og heldigvis har de fundet ud af, at de også passer godt sammen som venner. Romy er 36 år gammel, og Hedda er 80.

De mødes cirka en gang om ugen hjemme hos Hedda og læser som regel de samme artikler i Weekendavisen i forvejen, hvilket giver dem noget at tale om. Men hvis der er en spændende film eller udstilling at se, kan de godt lide at gå ud i byen sammen.

Når man som Romy ikke er født og opvokset i Danmark, kan man somme tider undre sig over de ting, man oplever. Man spørger måske sig selv: Er det mig, der er noget galt med? Eller er det bare dansk kultur? Den slags oplevelser plejer Romy at tale med Hedda om. Og det giver en vis tryghed at vide, hvad man kan forvente, og hvad man kan tillade sig at sige fra overfor i Danmark.

Hedda har fået sin egen private ’digitale konsulent’

Somme tider, når det digitale driller, beder Hedda om hjælp fra Romy, som til daglig arbejder hos Nets med brugerdesign og brugervenlighed. Og Romy elsker at kunne hjælpe og give noget tilbage. Og hun er god til at forklare alt det digitale på dansk! Det kan Hedda bekræfte.

Hedda har haft mange samtalevenner, siden hun gik på pension. Blandt samtalevennerne har der været mange nationaliteter men nok flest iranere. Måske får hun en dag en samtaleven fra Frankrig eller Grønland. Det vil give hende muligheden for at træne et af de fremmedsprog, hun selv har lært.

Og hvad er så det bedste ved at have samtalevenner? ”Det er, at man får nogle dejlige oplevelser,” svarer Hedda med et strålende smil.

Fordele ved at være samtalevenner ifølge Hedda og Romy:

• Man får talt mere på sit målsprog og trænet mundtlig færdighed.
  • Man kan få rettet sine mundtlige fejl – både udtale og grammatik.
  • Man får berigende oplevelser med et menneske fra en anden kultur.
  • Man lærer at forstå hinandens kultur bedre.
  • Man hjælper hinanden gensidigt med det, man er god til.
  • Man får en ny ven og kan dyrke fælles interesser sammen.

Drømmer du også om at få en samtaleven?

Hvis du lærer sprog på Studieskolen og gerne vil have en samtaleven, er du velkommen til at tale med din lærer om det. Vi kan ikke garantere samtalevenner til alle, men vi prøver altid at finde et godt match til de kursister, som drømmer om at få en samtaleven.

Vil du vide mere om sprogcoaching?

Sprogcoaching er en metode, som hjælper dig med at få en afklaring og et overblik over din sproglæring og giver dig konkrete værktøjer at arbejde med. Du kan læse mere om sprogcoaching her.