Gitte Krenk

Gitte er uddannet spansk translatør og tolk fra Aarhus Universitet. Hun har altid været vild med sprog og blev fanget af det spanske allerede i gymnasiet.
Gitte har et særligt forhold til Argentina, hvor hun har boet og studeret. Hun har i mange år arbejdet i et internationalt firma i et job, der indebar mange rejser til spansktalende lande og en udstationering i Chile.
For nogle år siden valgte hun at skifte retning og blive underviser. Hun har nu undervist i flere år både på aftenskole og i gymnasiet, og hun elsker den dynamik og de relationer man får, når man som hold har fælles interesse og mål. Og så er hun vild med at nørde det spanske sprog.

Det fortæller Gitte om spansk i Argentina:
”Det specielle rent sprogligt ved Argentina er deres særlige udtale af ‘ll’ og ‘y’, og at ‘tú eres’ (du er) pludselig hedder ‘vos sos’. Så da jeg en af de første dage på universitetet i Buenos Aires blev spurgt ‘¿De dónde sos vos?’, var jeg ét stort spørgsmålstegn.
Og da jeg spurgte buschaufføren, hvornår bussen kørte, og svaret for mig lød som [sjar], måtte jeg forvirret gå tilbage til mine rejsekammerater uden svar. Det blev en tid med utroligt mange aha-oplevelser. Dem vil jeg gerne bidrage til, at du også får, når du lærer spansk.”

Gitte anbefaler:
”Mit allerbedste tip til at lære spansk er at lytte til det og tale det! Internettet giver os heldigvis uendelige muligheder for at høre spansk – og på alle niveauer, så det er bare at gå i gang med podcasts, film, serier osv. Hør hellere lidt hver dag end mere men sjældnere. Gør det fx til en vane at høre spansk radio til morgenmaden.
Når det kommer til at tale, er der masser af spaniere og latinamerikanere her i København, der er åbne og søde og meget gerne vil møde dig som dansker. På Facebook – eller her på Studieskolen – kan du let finde dig en samtalepartner så du kan øve dit spansk, lære dansk fra dig og samtidig lære en masse om et spansktalende land.
Og frem for alt, når du skal lære et sprog: Vær ikke bange for at fejle, men prøv dig frem – både i undervisningen og ude i den virkelige verden.
¡Hasta pronto!”