Jo bedre jeg bliver til dansk, jo bedre er mine muligheder for job

Benedikt Burgmaier fra Berlin valgte at læse sin mastergrad på CBS i København, fordi hans venner havde anbefalet det. Nu er han blevet glad for Danmark og lærer dansk på Studieskolen sammen med andre studerende og ansatte fra CBS.

Benedikt fortæller, at han oplevede det, som om han var ’spærret inde’ i Berlin under coronaperioden. Og da nedlukningen endelig var slut, havde han lyst til at komme til udlandet og færdiggøre sin uddannelse et helt andet sted. Nogle af hans venner var taget til København og anbefalede ham at læse på CBS.

Det valgte han at lytte til. Og det har han bestemt ikke fortrudt.

Det første semester brugte Benedikt på at passe sine studier og vænne sig til en ny by og et nyt land. Men på andet semester opdagede han, at Studieskolen tilbyder den officielle Danskuddannelse til studerende og ansatte på CBS.

Som tysker har Benedikt nogle fordele i forhold til at lære dansk, fordi sprogene minder om hinanden. Så Benedikt blev tilmeldt Studieskolens hold for tysktalende studerende og ansatte ved CBS. Han er færdig med Modul 1 og er nu i gang med Modul 2.

Intensiv og effektiv undervisning

Om kurset på Studieskolen fortæller Benedikt: ”Kurset er virkelig godt tilrettelagt og meget intenst. Jeg kan godt lide gruppeaktiviteterne i klassen og bøgerne.” Ud over selve undervisningen er der også masser af hjemmearbejde og tips til at arbejde videre på egen hånd og øge progressionen.

Har planer om at arbejde i Danmark

Egentlig var det Benedikts plan at tage tilbage til Berlin, så snart studierne i København er forbi. Men nu har han fået smag for livet i Danmark. Han afslutter sin uddannelse på CBS til januar næste år. Derefter håber Benedikt at finde sit drømmejob i Danmark. Og som Benedikt siger:

”Jo bedre jeg bliver til dansk, jo bedre er mine muligheder for at få job.”

Fokus på målet: At kommunikere på dansk!

Benedikt er ikke helt klar til at tale med danskere fx på gaden endnu. Men han arbejder på det!
”Vores lærer har anbefalet en podcast, som jeg faktisk kan følge med i, fordi de taler nogenlunde langsomt. Det giver mig rigtigt meget. Og for nylig læste vi teksten til den danske nationalsang. Så hvis jeg en dag skal se en fodboldkamp, kan jeg lytte med og faktisk forstå, hvad de synger! Ret sejt, synes jeg!”

For Benedikt handler det først og fremmest om at lære nok dansk til at kunne klare sociale situationer. Dernæst vil han også gerne kunne begå sig i en arbejdssituation.

”Mit mål lige nu er at kommunikere på dansk. Og hvis jeg kan blive endnu bedre, er det bare en ekstra gevinst.”

Benedikt Burgmaier

”Jo bedre jeg bliver til dansk, jo bedre er mine muligheder for at få job.”