CBS-lektor nyder at lære dansk

Selvom hun er glad for sin hjemby München, valgte Christiane Lehrer at bosætte sig i København med sin mand og søn. Christiane fik nemlig drømmejobbet på CBS. Nu lærer hun dansk på Studieskolen – og hun nyder processen med at lære.

Christiane Lehrer fra München underviser i digitalisering på CBS. Det er et meget internationalt arbejde. Men hun elsker livet i Danmark og har nu boet her i fire et halvt år. Hun er klar til at slå rødder. At lære dansk på Studieskolen er en god måde for hende at gøre det på.

Christiane arbejder i afdelingen for digitalisering og underviser i digitale forretningsmodeller og digitale platforme.

Under coronaperioden startede hun til dansk. Men restriktionerne besværliggjorde kurset, så Christiane satte danskstudierne på pause.

Danskkurset på Studieskolen er målrettet universitetsfolk

For cirka et år siden begyndte Christiane at lære dansk igen. Denne gang på Studieskolen. Kurset er tilrettelagt for tysktalende deltagere, som studerer eller er ansat på CBS. Det giver en meget velfungerende dynamik på holdet og en høj progression. Christiane var nervøs for, om hun ville have tid nok til kurset og hjemmearbejdet. Men det var der ingen grund til: ”Undervisningen er så spændende, og vi gør fremskridt, så det er tiden værd. Og så tager man sig jo tid til det,” fortæller Christiane.

Spændende at blive undervist, når man selv underviser til daglig

”Det er faktisk sjovt at lære dansk på Studieskolen. Det er noget, som jeg nyder. Og det er særligt interessant for mig, fordi jeg selv underviser. På danskkurset får jeg lov at være den studerende til en forandring. Og jeg kan godt lide, hvordan vores lærer gør undervisningen engagerende og motiverende. Fx introducerer hun sange og lærer os om den kulturelle baggrund, ” fortæller Christiane.

Børnehaven er et godt sted at lære danskerne at kende

Heldigvis føler Christiane, at der er god mulighed for at lære danskere at kende og opleve den berømte danske hygge, som hun er blevet ret vild med. Især med de andre forældre i børnehaven. Det betyder meget for hende at skabe netværk gennem børnehaven, især fordi hendes arbejde er meget internationalt. Men somme tider bliver hun utålmodig med sig selv og slår over i engelsk.

”Min mand er ikke så perfektionistisk som mig. Han taler ofte dansk til forretningsmøder uden at bekymre sig om en enkelt fejl her eller der,” fortæller Christiane med et smil.

Det bedste ved at lære dansk?

”Det bedste ved at lære dansk er følelsen af at gøre det her sted til mit eget hjem, at slå rødder her og blive en del af livet her. Jeg kan ikke forestille mig at leve her uden at lære dansk,” slutter Christiane.