Den korte vej til korrekt nutids-r

24. april 2023

Lad os bare sige det ligeud: Det er rigtig svært at sætte korrekt nutids-r. Selv danskerne har svært ved det. Derfor får du fire gode tips lige her.

Den korte vej til korrekt nutids-r

Nutids-r er det ’r’, man sætter på et verbum i nutid. Det kan være svært at høre, fordi endelsen -r er stum på mange danske verber. Man kan altså ikke høre forskel på fx ’lære’ og ’lærer’.

Disse verber er svære at sætte korrekt nutids-r på

Det er især de ord, der slutter på -re, som kan drille.

• Lære
  • Køre
  • Høre
  • Vurdere
  • Kompensere

Der er heldigvis hjælp at hente. Her får du fire tips til at finde ud af, om der skal nutids-r på et verbum.

1. Erstatningsreglen kan hjælpe dig

Vi starter med erstatningsreglen. Lad os prøve med dette eksempel:

I eksemplet er det svært at vide, om der skal nutids-r på, for man kan ikke høre det.

Derfor erstatter du verbet, hvor man ikke kan høre nutids-r, med et verbum, hvor man godt kan høre nutids-r.

Prøv fx at erstatte ’bære’ med ’skrive’. Så kan du pludselig høre forskel på sætningerne.

Selvom det er nonsens at skrive på sin mors taske, kan du let høre, at sætningen lyder korrekt med nutids-r. Og den lyder helt forkert uden.

Du kan også prøve at analysere sætningen for at finde ud af, om der skal nutids -r på verbet. Det giver vi tips til herunder.

2. Der skal nutids-r på verbet, når det kommer lige efter subjektet

Så på ordenes rækkefølge: Når verbet kommer lige efter subjektet, skal du sætte nutids-r på verbet.

3. Der skal IKKE nutids-r på, når verbet kommer lige efter ’at’

Se på rækkefølgen igen: Hvis du har en sætning, hvor verbet kommer lige efter ‘at’, skal der IKKE nutids-r på verbet.

4. Der skal IKKE nutids-r på, når verbet kommer lige efter et andet verbum

Er der to verber? Hvis verbet kommer lige efter et andet verbum, skal du IKKE bruge nutids-r.

Nu er du klar til vores lille test med nutids-r. I testen får du mange gode spørgsmål om nutids-r. Prøv at se, hvor mange rigtige du får.

Test dig

Hvordan klarede du testen? Tag det roligt, hvis du ikke har svaret korrekt på alle spørgsmålene. Nutids-r kan være rigtig svært. Det er også svært for mange danskere, og en undersøgelse af danske skoleelevers retskrivningsprøver i 2008 viste, at problemet var det samme i 1945 og i 1978. Det er altså ikke blevet bedre gennem tiden!

Kærlighedsproblemer med nutids-r

Og så skal du lige have en sjov historie med på vejen, før du smutter. Den danske avis Information har en brevkasse, hvor et spørgsmål fra en læser bliver besvaret hver uge. Og den 12. december 2020 besvarede de dette spørgsmål fra en kræsen læser, der ledte efter en kæreste: Hvordan dater jeg et menneske, der ikke kan sætte nutids-r? Svaret kan du læse her.