FAQ om Danskuddannelse

FAQ

• Studieskolen anbefaler, at du betaler depositum (2000 kr.) med det samme. På den måde er du nemlig sikker på, at du kan starte på det hold, du ønsker. Det er ikke muligt for administrationen at tilmelde dig på holdet, før din betaling er registreret.
  • Du kan få dit depositum tilbagebetalt, hvis du har bestået det modul, du er tilmeldt, inden for tidsrammen. Skriv til info@studieskolen.dk, når du har bestået modultesten og bed om at få dit depositum tilbagebetalt.

Kurset er gratis, hvis du består testen før deadline på dit modul. Hvis du ikke består før deadline, er det ikke gratis. Deadline for at få dit depositum tilbagebetalt:

Modul 1 - 6 måneder
    Modul 2 - 6 måneder
    Modul 3 - 7 måneder
    Modul 4 - 8 måneder
    Modul 5 - 9 måneder
    Modul 6 - 9 måneder

• Modul 1, 2 og 3: Tre måneder hver.
    Modul 4, 5 og 6: Fire måneder hver.

De fleste kursister, som tilmelder sig fx modul 1, består modultesten efter tre måneder. Den ekstra tid, som kommunen giver, er heldigvis ikke nødvendig i de fleste tilfælde. Men det er rart at have noget ekstra tid til at gøre et modul færdigt, hvis noget uventet skulle ske.

• Depositum tilhører kommunen, indtil du har færdiggjort modulet og bestået modultesten. Hvis du ikke består modultesten før deadline, går dit depositum tabt. Du kan stadig færdiggøre modulet, men hvis du vælger at tilmelde dig næste modul, skal du betale et nyt depositum.

Du kan ikke få dit depositum tilbage eller skifte til et andet sprogcenter, før du har færdiggjort det modul, du har tilmeldt dig.

Det er heller ikke muligt at gentage et modul, hvis kommunen allerede har betalt for det. Det er derfor dit ansvar at vedligeholde det niveau af dansk, du har opnået, hvis du vælger at holde en pause efter et modul.

• Det er ikke muligt at skifte til Studieskolen, før du har færdiggjort det modul, du er tilmeldt, på dit nuværende sprogcenter. Dit modultestbevis giver dig adgang til næste modul på Studieskolen, når du viser det til administrationen. Vær opmærksom på, at modultestbeviset kun er gyldigt i seks måneder.

Hvis dit modultestbevis ikke er gyldigt længere, skal du booke et interview og få dit sproglige niveau vurderet. Du skal også betale et depositum på 2000 kr. for at starte på Studieskolen.

• Underviseren taler engelsk på modul 1 og 2 og vil ofte referere til engelsk grammatik, fordi dansk og engelsk grammatik er sammenlignelige. Gradvist vil mere og mere dansk blive introduceret. Fra modul 3 vil læreren skifte over til dansk og tale dansk i undervisningen det meste af tiden.

• Modultesten finder sted i undervisningen i den sidste uge af hvert modul:

Modul 1 (A1): Du bliver testet i mundtligt dansk.
    Modul 2 (A2): Du bliver testet i mundtligt og skriftligt dansk samt læsefærdighed.
    Modul 3 (A2+): Du bliver testet i mundtligt og skriftligt dansk samt læsefærdighed.
    Modul 4 (B1): Du bliver testet i mundtligt og skriftligt dansk samt læsefærdighed.
    Modul 5 (B2): Du bliver testet i mundtligt og skriftligt dansk samt læsefærdighed.
    Modul 6 (C1): Du bliver testet i mundtligt og skriftligt dansk samt læsefærdighed.

Du kan læse mere om niveauerne A1 til C1 her.

• Fra kursets første dag får du adgang til Studieskolens digitale læringsplatform, som hedder Danish to Go. På platformen får du øjeblikkelig feedback, når du laver dit hjemmearbejde. På den måde er det muligt at lave dit hjemmearbejde og få det rettet, hvis du er fraværende. Du får også adgang til platformen Moodle. Her vil din underviser poste instruktioner om, hvad du skal forberede til næste time.

Hvis du er fraværende, kan du tjekke Moodle og følge underviserens instruktioner. Vi beder om, at du melder afbud til din underviser eller til administrationen, hvis du er nødt til at være fraværende.

• Det er okay at være fraværende en enkelt gang eller to, hvis du kan lave dit hjemmearbejde, mens du er væk. Det er dog vigtigt, at det ikke påvirker din progression eller din evne til at bestå modultesten ved modulets afslutning. Derfor beder vi dig om at holde dit fravær på et minimum.

• At lære dansk på Studieskolen er lidt ligesom at have et 10-timers deltidsjob hver uge:
    Du skal være klar til at bruge 4 – 6 timer om ugen på hjemmearbejde og have et aktivt fremmøde på holdet. Du skal også finde tid til at bruge dit dansk uden for klasselokalet.

•
  • At lære dansk er både sjovt og hårdt arbejde på samme tid. At lære et nyt sprog åbner mange døre:

• Du udvider dit netværk, fordi du kommer til at lære de andre på holdet at kende.
    • Du kommer til at føle dig mere hjemme i København, fordi dansk går fra at være hvid støj til at være forståeligt.
    • Når du begynder at lære dansk, får du en meget bedre fornemmelse af dansk kultur.
    • Det er supergodt for din hjerne at lære noget nyt – det holder hjernen ung!