Læs mere om, hvad du kan bruge FVU-matematik til, og hvad du lærer

Hvad lærer du på FVU-matematik?

Kurserne bringer tal og regning ind i din hverdag. På den måde får du endnu mere glæde af at være god til matematik.

• Du lærer at forstå tal, regning og grundlæggende matematiske begreber.
  • Du arbejder med tal fra din hverdag. Det kan være tal fra dit arbejde, for eksempel din lønseddel, nyhedsartikler eller TV.
  • Du lærer at læse tabeller og diagrammer.
  • Du lærer at måle længde, højde og omkreds.

FVU-matematik består af 2 trin. Vi vejleder dig, inden du starter på FVU-matematik, så vi er sikre på, at du kommer på det rigtige trin.
Hvert trin kan afsluttes med en officiel trinprøve, og du får et prøvebevis, hvis du består. Prøven efter trin 2 svarer til prøven i matematik i 9. klasse.

Trin 1
Vi arbejder med matematik på begynderniveau. Du lærer at gange og dividere og at regne med brøker og decimaler.

Trin 2

Du lærer at beregne areal, rumfang og procent. Du lærer også at forstå nogle lidt mere krævende opgaver med både tekst, tal og figurer. Dette trin er for de lidt øvede.

Er FVU-matematik for dig?

FVU-matematik er for dig, som ønsker at blive bedre til at regning og matematik i hverdagen.
Du skal have et dansk CPR-nummer for at tage et FVU-kursus. Du skal også kunne tale dansk.

Hvad kan du bruge FVU-matematik til?

Du har brug for at kunne regning og matematik i mange situationer, både på arbejde og hjemme.
Med FVU-matematik bliver du bedre til at:

• aflæse tal på en skærm, i en tabel eller på måleinstrumenter
  • lægge sammen, trække fra, gange og dividere
  • tælle og måle præcist
  • sammenligne og afrunde tal
  • læse, forstå og anvende tal i tabeller, grafer og figurer
  • forstå data og statistik
  • læse grafiske fremstillinger af tal i søjler og diagrammer
  • hjælpe dine børn med lektierne

Prøven efter trin 2 er på niveau med folkeskolens 9.-klasseprøve i matematik.

Hvis du vil søge ind på en erhvervsuddannelse, fx SOSU-uddannelsen, så skal du have FVU-matematik trin 2 og FVU-dansk trin 4.

Kontakt os for at høre mere

Ring eller skriv til os, vi er klar til at hjælpe dig.