Forberede et givent emne hjemmefra

Hvordan gør værktøjet en forskel?
Deltagerne fordyber sig i stoffet og læser en masse tekstmateriale med et bestemt fokus - men vælger selv materialet.
Det er en god måde at øve teknikker til at skimme store mængder tekst.
Deltagerne tager selv ansvar for at vælge materiale og får ejerskab for deres læringsproces.

Formål

  • Træne læsefærdigheder.
  • Udvide ordforråd. 
  • Træne målrettet læsning.
  • Involvere og aktivere deltagerne.

Forkundskaber og udstyr
Basisversionen kræver, at du kan finde materiale på internettet og stille det til rådighed for deltagerne på en blog eller læringsplatform.
Variationen kræver basiskendskab til PowerPoint eller et lignende program.

Tid
10-15 minutter til at lægge materiale ud til deltagerne (hvis du har materialet i forvejen) og yderligere 10-15 minutter til at lave skabelonerne til variationen.
I undervisningen tager basisversionen 10 minutter og variationen 20-60 minutter.

Beskrivelse

  • Introducer et emne og opgaven i undervisningen, fx ”franske storbyer”.
  • Introducer opgaven og basisordforrådet og sørg for, at opgaven er tydelig.
  • Læg relevant materiale ud på en blog eller læringsplatform: Det kan være artikler, lyd- og videofiler, men først og fremmest links til supplerende materiale, så deltagerne får lyst til at gå videre. Sørg for variation i materialet og gerne også for, at deltagerne kan vælge mellem forskellige opgaver, emner og materialetyper.
  • Deltagerne skal forberede sig på et af emnerne hjemme – de kan enten få tildelt et emne eller selv vælge.
  • Deltagerne præsenterer deres produkt i undervisningen næste gang.

Variant
Opgaven giver mere mening, når den fortsætter i undervisningen:

  • Deltagerne har forberedt opgaven som beskrevet ovenfor.
  • I undervisningen arbejder deltagerne i selvstændige grupper med emnet - du har eventuelt lavet skabeloner (fx PowerPoint) som deltagerne kan bruge som basis for deres fremlæggelse.
  • Deltagerne præsenterer deres produkt i undervisningen.
    De fortsætter med at arbejde videre med deres præsentation efter undervisningen: De kan i gruppen enten "finpudse den" (Google docs, forum i Moodle m.m.) eller lave en færdig PowerPoint-præsentation (Presentme, Jing) og præsentere den ugen efter.