Processkrivning

Processkrivning i grupper: Få deltagerne til at skrive, rette og videreudvikle deres egne tekster

Hvordan gør værktøjet en forskel?
Det er en involverende skrive- og læseøvelse. Før i tiden kunne vi lave den samme øvelse på papir, men vi var afhængige af tid og sted. Digitale værktøjer gør os uafhængige af tid og sted, gør rettelsen nemmere og mere overskuelig og gør det muligt at gemme teksten i forskellige faser som portefølje.

• Træne læse- og skrivefærdigheder.
  • Træne det aktive ordforråd.
  • Træne sproglig korrekthed i den grad, underviseren og deltagerne ønsker det.
  • Involvere og aktivere alle deltagere.
  • Gøre deltagerne mere aktive og bevidste i deres egen læringsproces.

Forkundskaber og udstyr
Variant 1 kræver grundlæggende kendskab til Word eller et lignende tekstbehandlingsprogram.
Variant 2 kræver kendskab til fx Google Drive eller en Dropbox.
Variant 3 kræver adgang til et Learning Management System.

Tid
Det tager 15-20 minutter at sætte filerne op alt afhængig af holdstørrelse, og hvilken form du vælger. Når siderne er sat op, kræver det ikke mere tid end almindelig opgaverettelse.

Variant 1: Processkrivning i en Word-fil

• Giv deltagerne en relevant skriveopgave, fx at beskrive den dejligste dag i deres liv (find gerne inspiration her). Det er en rigtig god idé, at deltagerne starter med at skrive teksten i timen og så fortsætter hjemme.
  • Bed deltagerne om at skrive opgaven som Word-fil og sende den til dig som vedhæftet fil per mail. I grunden kan de også bare sende den som e-mail, men du har betydeligt bedre retteværktøjer i Word.
  • I første omgang fremhæver du bare alle fejl og uforståelige ting med gult og sender opgaven tilbage til deltageren. Du kan også bruge kommentarfunktionen under ”Gennemse”, hvis du synes, det er nødvendigt.
  • Deltageren prøver at rette de fejl, han kan rette, må gerne knytte kommentarer til ting, han er usikker på, og sender så opgaven tilbage til dig.
  • Du går opgaven igennem en gang til, men nu bruger du korrekturfunktionerne og kommentarfunktionen under ”Gennemse” for at forklare de resterende fejl og give konkrete forslag til rettelser.
  • Deltageren går teksten igennem en ekstra gang og sender den endelige version til dig.
  • Du retter de sidste relevante ting, og den endelige version er klar til deltageren.

Variant 2: Processkrivning i et fællesdokument (fx Google Drive eller Dropbox)
En lidt mere avanceret version, som har den fordel, at I arbejder i samme dokument hele tiden og ikke behøver sende dokumentet frem og tilbage.

• Forbered gerne inden timen en platform, der gør, at hver deltager har en fil, du har delt med ham. Hvis deltagerne har en Dropbox, er det nemmest at arbejde sammen der - ellers brug Google-drive.
  • Giv deltagerne en relevant skriveopgave, fx at beskrive den dejligste dag i deres liv (find gerne inspiration her). Det er en rigtig god idé, at de starter med at skrive teksten i timen og så fortsætter hjemme.
  • Bed deltagerne om at skrive opgaven videre i den fil, du deler med dem. Det er en god idé at aftale en bestemt deadline for aflevering.
  • Efter deadline går du i deltagernes filer og retter opgaverne: I første omgang markerer du bare alle fejl og uforståelige ting gule. I enkelte tilfælde kan du bruge kommentarfunktionen for at tydeliggøre, hvad din fremhævning går ud på.
  • Deltageren prøver at rette de fejl, han kan rette, og må gerne knytte kommentarer til ting, han er usikker på inden en ny deadline.
  • Du går opgaven igennem en gang til, men nu bruger du kommentarfunktionen eller retter direkte i teksten for at forklare den konkrete fejl og give forslag til rettelser.
  • Deltageren går teksten igennem en ekstra gang og har så en næsten færdig version.
  • Du retter de sidste relevante ting.
  • Dokumentet kan nu følge deltageren, dvs. hvis du laver en ny øvelse, behøver du ikke lave et nyt dokument – du skriver bare videre i det gamle.

Variant 3: Processkrivning i Moodle eller en anden læringsplatform
De fleste læringsplatforme har afleveringsværktøjer, der gør det muligt at stille en opgave centralt til hele holdet. Her slipper du for at sende filer frem og tilbage og indrette og dele fællesfiler. Som regel kan du også følge deltagerens besvarelser i de forskellige versioner, ligesom deltageren kan følge sine opgaver fra trin til trin.
Det pædagogiske formål er dog stort set det samme, så vælg selv en variant alt efter tekniske muligheder og behov.
NB: Denne arbejdsmåde kan også bruges til at føre logbog (se idé 7) eller til fællesskrivning (se idé 8).