England er – stadig hjemme….

Efter mange år i London valgte journalist og forfatter Lone Theils for et par år siden at flytte tilbage til Danmark. Men hjemme er fortsat Storbritannien for hende, og især London.

I 1996 var Lone Theils 25 år og helt nyuddannet, da hun ankom til London. Et enkelt studieår på engelsk på Aarhus Universitet, inden hun kom på Journalisthøjskolen i Aarhus, og en god praktikperiode på Jyllands-Posten havde sikret hende et job som juniorkorrespondent på erhvervsområdet i selveste London.

”Det var jo ikke noget ringe første job. Jeg blev færdig på Journalisthøjskolen om torsdagen, søndag fløj jeg til London, og så jeg var klar til første arbejdsuge,” fortæller Lone Theils. Hun griner stadig ved tanken om sin første tid i London. Der var en lille smule ensomt, der i hendes første lille lejlighed på Camden High Street i det nordlige London. Den lå over en pub med et konstant lysende neonskilt, så hendes stue og arbejdsværelse lå hen i et rødligt skær fra det blinkende ’OPEN’ nedenunder.

”Et eller andet sted opsummerer det skilt meget godt, hvad jeg kom til at elske allermest ved London. Der er så meget rummelighed der. Det vrimler med alle mulige folkeslag og al slags mad. Alle synes dog at være enige om, at det er den engelske kultur, vi fører videre, men alligevel er der hele tiden plads til at integrere andre kulturer også. Der er en diversitet og en åbenhed, som er meget livsbekræftende at leve i, og det er nok det, jeg savner allermest derovrefra. Og så selvfølgelig den høflighed, der ligger i både deres sprog og i deres kultur, og som alt andet lige får rigtig mange situationer til at glide på en behagelig måde.”

I løbet af en periode på godt tyve år havde Lone Theils været tilbage og bo i Danmark i et par kortere perioder. Hun flyttede permanent tilbage til Danmark i januar 2016 efter godt 16 år i Storbritannien som korrespondent for flere forskellige danske medier. På det tidspunkt havde hun nærmest fået image af at være Mrs. Britain i Danmark. Hun syntes, hun havde verdens bedste job og var stadig vild med uforudsigelighedsfaktoren i arbejdet, dét aldrig at vide, hvad arbejdsdagen bragte. Der var kun én anden slags arbejde, der kunne slå livet som korrespondent, og det var livet som fuldtidsforfatter. Lone Theils debuterede som krimiforfatter i 2015, og så blev alt til en drøm, fristes man til at sige.

”Der skete det, at mine bøger solgte over al forventning, og det at være krimiforfatter er en barnedrøm for mig. Det var absolut den eneste tilværelse, der kunne overtrumfe jobbet som korrespondent i et af verdens mest spændende lande.”

Eneste hage ved situationen var dog, at nok gik forfatterskabet forrygende, men ikke helt nok til at overleve og bo i London. Og det var det, der fik Lone Theils til at træffe beslutningen om at vende hjem til Danmark igen. Hjem til Danmark, hvor alle er mere lige, eller i hvert er mindre bevidste om at være ulige.

”Det lyder underligt, men klassesamfundet og klassebevidstheden hos briterne er jo også noget af det, jeg holder af derovre, for det afføder også en stor bevidsthed og rummelighed. I Danmark har ingen bevidsthed om fx fattigdom, men i Storbritannien er der – i kraft af det gamle klassesamfund, som jeg på ingen måde vil hylde – trods alt en bevidsthed om, at vi ikke alle har lige vilkår. I Storbritannien bliver man i højere grad hele tiden konfronteret med, at der er mange måder at leve på.”

De kontraster, der er i Storbritannien, er også noget af det, der ifølge Lone Theils gjorde det spændende at arbejde som journalist i landet. Som dansk korrespondent var hun med egne ord en lillebitte fisk i det store hav. Der var mange om buddet i enhver sammenhæng, hun skulle ringe mange, mange gange til kilderne, og den britiske tabloidpresse har desværre også vænnet mange kilder til, at de skal have penge for at fortælle deres historier, så arbejdet var ikke nødvendigvis let – men til gengæld altid spændende. Lone Theils fik talt med alt fra hjemløse til ministre i sin tid som korrespondent, og det føltes sundt, at man skulle anstrenge sig en ekstra tand. Hun rejste hjem i januar 2016. Briterne stemte for brexit i juni samme år. Briterne skal være ude af EU med udgangen af marts 2019. Derfor føles det naturligt at spørge netop Lone Theils, hvad der nu kommer til at ske i hendes andet hjemland.

”Det skærer mig i hjertet, at briterne forlader EU. For dem og for os. Deres udmeldelse fra EU er langt fra på plads, og der er rigtig mange detaljer, der ligger hen i det uvisse, så det er svært at sige præcis, hvad konsekvenserne af brexit bliver. Men én ting har jeg registreret ved at følge den engelske presse og på mine besøg i landet det sidste halvandet år: Brexit og hele debatten omkring afstemningen har gjort tonen i Storbritannien mere rå. Brexit-situationen spiller på en eller anden måde folk ud mod hinanden på en ubehagelig måde. Det er meget trist at se. På den lange bane er det stadig svært at spå om, hvordan det hele kommer til at gå, men jeg tror, de bliver overraskede over, hvad de mister,” slutter Lone Theils.

Lone Theils er hoveddebattør ved vores Søndagssalon 10. marts 2019 - tilmeld dig her.

FAKTA

Lone Theils er født i 1971. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus. Forfatter til seks bøger, der er solgt til udgivelse i 16 lande.

Lone Theils er hoveddebattør ved Studieskolens Søndagssalon den 10. marts, og formiddagens tema er brexit. Det overordnede tema for forårets søndagssaloner er England og engelsk.