"Sprog åbner dit sind"

10. november 2023

Sprog er sagen for vores erhvervspraktikant Mathias. Han lærer fire sprog nu og vil gerne lære flere - og undervise i dem en dag.

Da Mathias skulle beslutte, hvor han ville i erhvervspraktik, var der en ting, der dragede. Det skulle være noget med sprog.

Mathias er nemlig vild med sprog. Så vild, at han valgte sin nuværende klasse, fordi han der som noget særligt kunne lære spansk allerede fra 7. klasse.

"Jeg kan lide at lære om andre kulturer, og kultur er sprog. Sprog er også fantastisk, hvis du vil lære nye mennesker at kende og forstå andre tankegange."

Han kendte allerede til Studieskolen gennem videoer og quizzer om sprog på nettet. Og til en familiefest faldt snakken på Studieskolen og ideen om at tage sin erhvervspraktik her.

I denne uge tager Mathias hver dag togturen fra Ringsted til København for at få et indblik i livet som sproglærer på Studieskolen. Og han er glad for det.

"Det har været rigtig interessant at være med til de forskellige sprogtimer. Især dansk, hvor jeg har været en slags hjælpelærer. Det er sjovt efter så mange år som elev!"

Fra næste uge fortsætter livet som skoleelev for den 15-årige. Men en ting er sikkert: fremtiden kommer til at indeholde meget mere sprog.

"Jeg lærer engelsk, tysk og spansk i skolen, og så går jeg også til japansk på ungdomsskolen. Jeg synes, at alle i verden burde lære to sprog, gerne flere. Sprog åbner dit sind."