Wikier

Producer materiale i fællesskab ved hjælp af wikier

Hvordan gør værktøjet en forskel?
Det er en involverende skriveøvelse, som også er en rigtig god læseøvelse, fordi indholdet er vedkommende for læseren.
Deltagerne får mulighed for at arbejde med sproget uden for undervisningstiden og selv vælge et emne og indhold, der er relevant for dem.

• Træne skrive- og læsefærdigheder.
  • Træne det aktive ordforråd omkring dagligdags emner.
  • Involvere og aktivere alle deltagere med vedkommende emner.

Forkundskaber og udstyr
Hvis ikke man allerede er fortrolig med en wikifunktion i et Learning Management System, kræver det en vis teknisk basisviden. En god, enkel og gratis udbyder er wikispaces. Den kræver et login, men man kan invitere deltagerne derfra.
Til denne øvelse vil vi helt klart anbefale at bruge den integrerede wikifunktion i et Learning Management System, for ellers kan det være ret krævende og forvirrende for de teknisk svage deltagere og undervisere.

Tid
Det tager ca. 15 minutter at indrette wikien, når man har materialet og har prøvet det et par gange.

Beskrivelse
Her bruger vi Moodles wikifunktion som eksempel, men andre wikier virker stort set på samme måde.
I vores eksempel tager vi en beskrivelse af en relevant by som emne, fx Berlin i tyskundervisningen.

• Lav en forside på en wiki og læg en tekst om Berlins turiststeder og seværdigheder på forsiden.
  • Fremhæv de relevante seværdigheder i teksten og aktiver dem som link til en underside (det er nemt og hurtigt at lave ved at sætte dem i dobbelte havelåger ##)
  • Hver deltager eller hver gruppe får nu tildelt en seværdighed, og opgaven er at forberede relevant materiale til denne seværdighed.
  • Deltagerne kan redigere deres underside ved at klikke på navnet på seværdigheden på wikiens forside.
  • Hvis det er teknisk muligt, er det en god idé, at deltagerne starter med øvelsen i timen. Hvis ikke det kan lade sig gøre, vil vi i det mindste anbefale at vise dem wikien med en projektor.
  • Du kan selv vurdere, om du vil rette i deltagernes bidrag, vil bede deltagerne om at rette selv, eller om grupperne skal rette hinandens opgaver

Variant
Grundidéen kan udvides på stort set alle områder:
- Du kan bruge andre emner som fx et lands uddannelsessystem, partisystem osv., et forfatterskab m.m..
- Du kan bruge det som ordforrådsøvelse, hvor relevante nøgleord er markeret og skal forklares, så deltagerne laver deres egen ordbog.
- Du kan bruge det til grammatiske konstruktioner, hvor fremhævede elementer skal forklares.

Du kan også bruge grundidéen til at lave rene ordforrådsøvelser ved fx at give ordklasser eller ordgrupper på forsiden, og deltagerne skal i fællesskab samle ord på undersiderne fx
- Find spiselige ting, som er ##hankøn##, ##hunkøn## eller ##intetkøn##.
- Find ting, der er ##grønne##, ##røde## osv.
Det er altså kun fantasien, der begrænser dig her.