Ana Monge del Olmo

Ana Monge del Olmo er født i Zaragoza, hovedstaden i Aragonien, der ligger i det nordøstlige Spanien mellem Catalonien og Baskerlandet. Ana har rejst meget både inden og uden for Spanien og har boet i flere forskellige europæiske lande samt i Japan og USA.
Under opholdet i Japan begyndte hun sin karriere som spanskunderviser, da hun meldte sig som frivillig lærer.
I 2005 flyttede hun til Danmark, hvor hun fortsatte sine studier og blev uddannet som cand.mag. i engelsk og spansk. Ana har arbejdet en del år inden for folkeoplysningen og underviser også i spansk på den engelsksprogede skole Copenhagen International School. Hun er certificeret eksaminator i spansk som fremmedsprog (DELE).

Ana anbefaler:

• Zaragoza i oktober måned. Den 12. oktober fejres “El Pilar”, der er helgen for alle spansktalende. Igennem byens gader bevæger sig optog med deltagelse af mennesker iklædt regionale dragter fra mange latinamerikanske lande samt andre egne af Spanien. Optoget ender ved katedralen, hvor alle lægger blomster ved helgenstatuen.
  • Cantabrien, beliggende nordpå ud mod Biscayen, er en af Anas favoritregioner i Spanien. Her kan man finde pittoreske og meget charmerende små byer som Laredo, Santillana del Mar, Castro Urdiales, San Vicente de la Barquera m.fl.
  • www.elpais.com der giver et godt nyhedsoverblik og indeholder mange interessante artikler. Dette dagblad er velegnet, hvis man vil holde sig orienteret om, hvad der foregår i det spanske samfund.
  • Documentos RNE - for download af dokumentarudsendelser på spansk og med en spansk vinkel.
  • Københavns Hovedbibliotek der har et stort og godt udvalg af skønlitteratur på spansk.