Foredrag: De musikalske 80'ere i Italien

Arrangement nr. 1490-24

Sted Borgergade 14, 1. sal
Pris kr. 195

Scorri verso il basso per leggere la descrizione in italiano

De musikalske 80'ere: digteren, tv-stjernen og filosoffen
Alessandra Sicuro tager dig med på en rejse i den italienske musik fra 80'erne. Det gør hun gennem biografier, sange og tekster fra tre legendariske kunstnere, der hver især har repræsenteret en del af den italienske kultur i dette spændende årti:

Fabrizio De Andrè: sanger, komponist og digter, betragtes som en af de vigtigste, mest sensitive og innovative singer-songwriters i italiensk popmusik i 80'erne. Han har vundet adskillige priser for sine værker på grund af deres musikalske og litterære værdi, og utallige gader, parker, teatre, biblioteker og skoler i Italien er opkaldt efter ham.

Raffaella Carrà: sangerinde, danser, tv-vært og tv-programudvikler med international berømmelse. Hun har været et ikon for feminisme og seksuel frigørelse for kvinder i den italienske og latinamerikanske musikindustri.

Franco Battiato: en af de mest indflydelsesrige singer-songwriters i Italien, han har udforsket og blandet en række musikgenrer, fra pop og rock til avantgarde, new wave og klassisk musik, og har skabt store hits. På den ene side popmusik, kærlighedssange; på den anden side en tiltrækning mod det spirituelle, det fjerne, det usynlige.

Foredraget foregår på letforståeligt italiensk, og hvor det er nødvendigt, taler Alessandra dansk.

Vi drikker et glas italiensk vin i pausen, det er inkluderet i prisen.

Foredraget foregår:
Fredag den 4. oktober 2024 kl. 17.00-19.00
Studieskolen, Borgergade 14, 1. sal, aud. 133

Gli anni Ottanta in musica: Il poeta, la soubrette e il filosofo
Alessandra Sicuro ci conduce in un viaggio attraverso la musica italiana degli gli anni '80 attraverso la biografia, le canzoni e i testi di tre artisti leggendari:
Fabrizio De Andrè: cantautore, compositore e poeta, è considerato uno dei più importanti, sensibili e innovativi cantautori della musica leggera italiana degli anni '80. Pluripremiato per il valore musicale e letterario dei suoi lavori, a lui sono dedicate vie, piazze, parchi, teatri, biblioteche e scuole.

Raffaella Carrà: soubrette, cantante, ballerina, conduttrice e autrice televisiva di fama internazionale, è stata per molti un'icona del femminismo e della libertà sessuale delle donne nell'industria musicale italiana e "latina".

Franco Battiato: cantautore tra i più influenti in Italia, ha esplorato e contaminato una varietà di generi musicali, dal pop e il rock d'autore, all'avanguardia, la new wave, la musica classica per creare brani di grande successo. Da una parte la musica leggera, le canzoni d?amore; dall?altra l?attrazione per il sacro, per il lontano, per l?invisibile.

Berremo un bicchiere di vino (incluso nel prezzo) durante la pausa.

L'evento si svolge:
venerdì 4 ottobre 2024, 17.00-19.00
Studieskolen, Borgergade 12-14, 1mo piano, aula 133.

Alessandra Sicuro

Alessandra Sicuro er kandidat i sprog og litteratur fra universitetet i Lecce i Puglia, hvor hun kommer fra. Hun har boet i Danmark i mange år og har altid arbejdet med det italienske, fx som ekstern lektor på CBS (Handelshøjskolen) og ved Det Italienske Kulturinstitut. Alessandra har undervist på Studieskolen i flere omgange.
”La lingua italiana è una finestra su un universo che ha in sé arte, cultura, storia, un determinate modo di vivere. Imparare la lingua significa aprire gli occhi su questo universo." (Det italienske sprog er et vindue ind i et univers af kunst, kultur, historie, en bestemt måde at leve på. At lære italiensk er at åbne øjnene for dette univers).
Alessandras store passion er sprog, kunst og poesi, hun skriver digte - in italiano, naturalmente - og maler. Du kan tit være heldig at støde på en udstilling med Alessandras billeder. I mellemtiden kan du nyde en smagsprøve på hendes hjemmeside.

Alessandra anbefaler:
Musik: Le OTTO stagioni: Vivaldi +Piazzolla eller "Guarda che sera" på den fortryllende originalversion fra 50'erne med Fred Buscaglione.
Kunst: "Det er svært at vælge ét værk, for Italiens patrimonio artistico er enorm." Men Alessandra nævner Dosso Dossi, Sofonisba Anguissola, Savinio.
Litteratur: Mercanti avventurieri. Storie di viaggi e di commerci Brilli Attilio
La coscienza di Zeno. Italo Svevo.
Valerio Magrelli. Poesie.
Vis mereVis mindre