Alessandro Cremonesi

Alessandro er født tæt ved Gardasøen i provinsen Brescia. Han er cand.mag. i skandinaviske sprog og lingvistik fra universitetet i Milano, og hans bacheloropgave handlede om forskellene mellem italiensk og dansk. Han har også studeret, hvordan dansktalende lærer italiensk, så han kender til læringsfaserne og de største udfordringer.

Han har boet i København siden 2022. Før han kom til Studieskolen, var han i praktik som underviser i italiensk på Københavns Universitet.

Alessandro fortæller:
"Når jeg underviser, kan jeg godt lide at fokusere på sproghistorie og påpege lighederne og de sproglige oprindelser, ordene har tilfælles. Udover det synes jeg også, at det er vigtigt at tale og lære sproget i en realistisk kontekst, hvor vi kan bruge sproget, som italienerne gør."

Alessandro anbefaler:

• Sted: Gardasøen, hvor jeg blev født. Det kan være lidt turistet, men hvis du kender lokalbefolkningen, kan de hjælpe dig med at undgå de mest overfyldte steder
  • Litteratur: Dante Alighieri og Ariosto
  • Film: 'Fantozzi', en satirisk film om den italienske arbejderklasse i 70'erne
  • Mad: Pizza og mere pizza, jeg får aldrig nok. Hvis du befinder dig Brescia, er det obligatorisk at spise 'casoncelli' (en slags ravioli) og 'spiedo', som består af forskellig slags kød kogt i 5 timer på et spyd. Og forresten kommer det italienske ord 'spiedo' og det danske ord 'spyd' fra det samme ord på protogermansk!